Nieuws/Binnenland

Bewierookte Markthal opent deuren

De inmiddels internationaal bewierookte versmarkthal in Rotterdam wordt woensdagmiddag door koningin Máxima geopend. De hal is geïnspireerd op versmarkten zoals in Barcelona en Stockholm. Het unieke aan deze hal is de combinatie van het marktleven en het wonen daarboven. Het nieuwe icoon van Rotterdam moet jaarlijks tussen de 4,5 en 7 miljoen bezoekers trekken.

De gemeente Rotterdam redde het plan destijds met allerlei kunstgrepen omdat de crisis net een krater in de bouwwereld had geslagen. De directeuren van ontwikkelaar Provast waren daar maar wat blij mee, want zo konden ze toch doorgaan met het project van architect Winy Maas. Vooral de positieve aandacht vanuit binnen- en buitenland voor de idee, de architectuur en het kunstwerk in de hal heeft er aan bijgedragen dat steeds meer werd verhuurd en verkocht.

De woningen zijn gesitueerd in een boog boven de hal. Van de bijna 100 kramen, versunits genoemd, is 85 procent verhuurd. Van alle 102 huurwoningen is er niet één meer beschikbaar en van de 126 koopappartementen is 60 procent verkocht. De hal is zeven dagen per week open. Het publiek moet komen uit een groter gebied dan Rotterdam-Rijnmond. Daarom is ook rekening gehouden met het aanbod in de hal. „Het moet voor iemand die een half uur in de auto zit aantrekkelijk zijn om er heen te rijden”, zegt directeur Hans Schröder van Provast.

Maar zit de gewone Rotterdammer te wachten op die duurdere groenten en delicatessen? Volgens Schröder is er een mix gemaakt van goedkope producten en kwalitatief duurdere waren. Daarmee moet de Markthal toekomstbestendig zijn. Inmiddels praat Provast ook in Amsterdam en Den Haag over de bouw van een Markthal. Hij belooft geen kopie van de Rotterdamse versie. „Maar deze is als concept wel een blauwdruk voor andere plekken.”

De bouw kostte 175 miljoen euro. De duurste woning van ruim 300 vierkante meter, bracht 1,7 miljoen euro op.