Nieuws
905676
Nieuws

Fraude om iPhone

Het Verbond van Verzekeraars slaat alarm over grootscheepse fraude met claims van schade aan mobiele telefoons. Dit heeft alles te maken met de komst van de nieuwe iPhone 6, die vanaf morgen ook in ons land in de winkels ligt.

„We waarschuwen verzekeraars extra alert te zijn op fraudegevallen. We krijgen bij onze afdeling Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV) namelijk verontrustende signalen binnen van opvallend veel meldingen van schade aan smartphones”, stelt woordvoerder Rudi Buis.

Hoewel het verbond niet met exacte cijfers naar buiten wil komen, is duidelijk dat het om duizenden extra claims gaat. „Het is niet los te zien van de lancering van de nieuwste iPhone. Dat is een gadget waar sommige gebruikers direct over willen beschikken. Om dat te financieren, denken ze de verzekering te kunnen tillen”, constateert Buis.

Ook in het verleden was een dergelijke tendens waar te nemen. „Uit onderzoek blijkt dat dit telkens te maken heeft met de komst van een nieuw toestel. „In 2008, 2010 en 2011 werden er met respectievelijk de iPhone 3G, 4 en 5 namelijk ook opvallende pieken ontdekt in het claimgedrag wat betreft ’Huiselektronica’ en ’Inboedel’.

Dat was trouwens ook bij de lancering van de Samsung Galaxy S het geval”, weet de zegsman.

Kapot

Buis: „Telefoons werden door sommige verzekerden snel als kapot gemeld, zodat zij met de vergoeding van de verzekeraar het nieuwste model konden aanschaffen. Met deze wetenschap hebben diverse maatschappijen hun schadebehandelingsproces met succes aangepast.”

Maar sinds de aankondiging dat de iPhone 6 in aantocht is – vanaf €699 verkrijgbaar – wordt het CBV ineens weer overspoeld met claims. „Onze boodschap is dan ook om de juiste vragen te stellen om te controleren of de geclaimde schade gedekt is en past bij de toedracht. Wanneer je verzekerden vraagt het kapotte toestel op te sturen, schrikt dat veel potentiële fraudeurs af en wordt voorkomen dat maatschappijen het nieuwste speelgoed van hun klant financieren.”

„Goede detectie en fraudebestrijding is belangrijk, want naar schatting betalen Nederlandse huishoudens gemiddeld onnodig nog een tientje per maand te veel als gevolg van fraude met (schade)verzekeringen”, rekent Buis voor.