Nieuws
906652
Nieuws

Na gloeilamp nu bijna helemaal uit verlichting

Philips in paar jaar radicaal veranderd

Philips is de laatste jaren radicaal veranderd. Met het afsplitsen van de leddivisie worden de lichtactiviteiten nog verder gedimd.

Als onderneming is Philips in de loop der jaren zeer veranderd, waarin het logischerwijs ook steeds meer van zijn eerdere ideologische wortels afstapt. Zo werd eerder al in stappen de tv-tak van het bedrijf verkocht aan een Taiwanese partij, die nog wel een tijdje de merknaam Philips blijft gebruiken. En de tijd dat Philips geassocieerd werd met de gloeilamp, is ook over. Alles draait in de verlichtingsindustrie nu om licht emitterende diodes (led). Philips wil daarbij focussen op grote projecten, niet langer op massaproductie.

Philips start met de verkoop bij opbod van zijn divisie die componenten voor led- en autoverlichting maakt. Het technologiebedrijf wil 60% van de aandelen in deze twee te integreren onderdelen verkopen aan een private investeerder. Op termijn kan het onderdeel – waarde plusminus €2 miljard – helemaal op eigen benen gezet worden met een beursgang.

Dat Philips Lumileds wilde desinvesteren was sinds juni al bekend, analisten noemen de stap positief. Dat het bedrijf 40% van de aandelen voorlopig in eigen hand wil houden, was nog niet bekend. Een insider legt uit dat dit is omdat Philips zelf de belangrijkste klant is van Lumileds: ongeveer 20% van de orders zou van andere Philips-onderdelen komen.

Overcapaciteit

Zakenbank Morgan Stanley treedt volgens insiders op als makelaar bij de verkoop vanuit Londen, maar ook vanuit Singapore. Het kijkt voor kopers dus ook naar de Aziatische markt. Investeerders CVC, Apollo, Blackstone en KKR zouden al naar de mogelijkheden hebben geïnformeerd. Philips-topman Frans van Houten ziet in één van hen de ideale partij om de led-divisie op eigen benen te leren staan. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling dat een concurrent de divisie koopt.

De markt voor led is de afgelopen jaren door overcapaciteit een echte vechtmarkt geworden. De marges zijn lager dan ooit. Dat is opvallend, omdat juist gloeilampen inmiddels wereldwijd geweerd worden, ten faveure van led. De concurrentie komt vooral uit Korea en Japan maar ook steeds meer ook uit China. „We moeten ons onderscheiden van het gooi-en-smijtwerk uit China en sneller innoveren”, stelde Van Houten eerder dit jaar in een interview met deze krant. Philips specialiseert zich daarom meer in de complexe lichtproducten.

Meer klanten winnen

Een woordvoerder geeft aan dat het beter voor de ledcomponentendivisie is wanneer die niet in handen is van Philips en dus als onafhankelijke firma nog meer externe klanten kan winnen. Bovendien zou het onderdeel dermate sterk zijn gegroeid in de afgelopen jaren, dat inmiddels een indrukwekkende portefeuille aan intellectueel eigendom zou zijn ontstaan.

Aan de hand van een externe investeerder zou Lumileds sneller kunnen groeien. Een tactisch plan zoals dat in 2006 ook bij halfgeleiderproducent NXP werd uitgetekend. NXP stond toen, toeval of niet, onder leiding van Frans van Houten, KKR werd de investeringspartner. Inmiddels is NXP zelf beursgenoteerd, en staat het helemaal los van Philips.

Philips’ Lumileds Lighting Company – slagzin: ’light from Silicon Valley’ – heeft wereldwijd ongeveer 4500 werknemers, en een apart hoofdkantoor in San José, Californië. Ook in Nederland is een productielocatie. Lumileds is in 1999 als joint venture met Hewlett Packard-dochter Agilent opgezet. In 2005 kocht Philips Agilent voor $950 miljoen uit. Omzet destijds: ruim $300 miljoen, met marges van ruim 25%. Sindsdien is dat verder opgelopen (gecombineerd met de verlichting voor de auto-industrie tot €1,4 miljard), maar pas wanneer Philips voor kopers een informatiememorandum rondstuurt, verwacht in de eerste week van oktober, zal duidelijk zijn hoeveel er nog verdiend wordt.

Ook concurrent Siemens stootte zijn lichtdivisie Osram, twee jaar geleden, af. Hoewel volgens analisten zwakker dan de lichtdivisie, heeft Osram sindsdien zijn beurskoers met 50% zien oplopen.

Binnen de top van Philips wordt dan ook gesteld dat het bedrijf steeds meer een soort Apple wil worden, dat voorop loopt in nieuwe vindingen. Nieuwe verdienmodellen in bijvoorbeeld de lichtdivisie moeten de kurk worden waar het concern op drijft. Ooit was het verdienmodel voor de lichtdivisie doodeenvoudig, want wanneer de gloeilampjes bij de consument thuis ’op’ waren, kocht deze nieuwe gloeilampjes van Philips. Sinds de led-revolutie is dat anders, want die lampen kunnen een decennium lang meegaan.

Beleggers belonen Philips. Bekijk de video: