Nieuws
906713
Nieuws

Klant koopt nog meer op internet

Van het kopen van producten op internet kan de Nederlander maar geen genoeg krijgen. De groei is niet te stoppen. Onderzoeksbureau GfK maakt vandaag een rapport bekend waarin staat dat de online markt in de eerste helft van dit jaar goed was voor maar liefst 18 procent van alle bestedingen in ons land.

„En de grootste groei moet nog komen”, verwacht directeur Wijnand Jongen van brancheorganisatie Thuiswinkel.org. „We staan nog maar aan het begin van de overgang die gaande is van het bezoeken van de winkelstraat naar het doen van online inkopen.”

„De komst van grote spelers als Alibaba en Amazon gaat een grote impact hebben op consumenten. Dat zijn pure internetwinkels. Nog meer dan de bestaande online winkels zullen zij aanjagers zijn van het Nederlandse consumentengedrag.”

Alle technische mogelijkheden helpen daar volgens Jongen bij. „En ook de gemakkelijke betalingsmogelijkheden die in de pijplijn zitten.”

Jongen zegt nog net niet dat het kinderspel is wat nu in Nederland gebeurt op het gebied van online shoppen. „Want ook zonder Amazon en Alibaba is de groei ongekend. In de eerste helft van dit jaar zijn de online verkopen van producten met 17 procent gestegen, tegen een stijging van 1 procent voor de traditionele detailhandel. Ik voorspel dat de totale online bestedingen dit jaar zullen uitkomen op 13,5 miljard euro.”