Nieuws/Binnenland
906835
Binnenland

'Wel plek voor klachten sociale werkplaatsen'

Als mensen op sociale werkplaatsen problemen hebben, zijn er wel degelijk plekken waar ze met hun klachten naartoe kunnen gaan. In alle organisaties kunnen mensen naar geschillencommissies en vertrouwenspersonen. „Wel is het zo dat niet alle medewerkers met klachten de weg naar deze instanties weten te vinden”, laat de branchevereniging van sociale werkvoorzieningsbedrijven Cedris dinsdag weten.

Cedris reageert op een rapport van de Nationale ombudsman Frank van Dooren, dat dinsdag is gepubliceerd. De ombudsman concludeert dat mensen op de werkvloer het gevoel hebben dat ze nergens met problemen terechtkunnen en dat zij in de steek worden gelaten. Het gevolg is frustratie, groepsacties en soms zelfs dat mensen zich liever ziek melden dan het gesprek aangaan.

Het „is niet juist” dat mensen bij niemand kunnen aankloppen, aldus Cedris. De vereniging wil de klaagplekken bekender en toegankelijker maken.

Nederlandse gemeenten zijn verantwoordelijk voor de uitvoer van de Wet sociale werkvoorziening. Volgend jaar krijgen ze ook de Participatiewet onder hun hoede. Dankzij die wetten kunnen zo'n 120.000 mensen met een arbeidsbeperking aan het werk. Maar de gemeente besteedt de uitvoering vaak uit aan gemeenschappelijke regelingen (een soort samenwerkingsverbanden van een aantal gemeenten), en die leggen de taak vaak weer neer bij een zogenoemd SW-bedrijf. Daardoor weten gemeenten niet goed hoe het er in de praktijk aan toegaat, aldus de ombudsman.

Dat gaat niet alleen op voor de sociale werkplaatsen, maar ook voor andere taken die de gemeente onder haar hoede heeft of krijgt, zoals de Wajong en de jeugdzorg. „Ook bij jeugdzorg koopt de gemeente in, of besteedt zelf de inkoop uit. Het gevolg is hetzelfde: waar moet je heen met klachten”, aldus een woordvoerster van de ombudsman.

De ombudsman gaat de komende tijd met gemeenten in gesprek over klachtenbehandeling en begin 2015 houdt hij een congres over het onderwerp.