Nieuws
906953
Nieuws

Groei internetverkopen niet te stuiten

Van het kopen van producten op internet kan de Nederlander maar geen genoeg krijgen. De groei is niet te stoppen. Onderzoeksbureau GfK maakt vandaag een rapport bekend waarin staat dat de online markt in de eerste helft van dit jaar goed was voor maar liefst 18% van alle bestedingen in ons land.

,,En de grootste groei moet nog komen", verwacht directeur Wijnand Jongen van brancheorganisatie Thuiswinkel.org. ,,We staan nog maar aan het begin staan van de shift die gaande is tussen het doen van online inkopen en het bezoeken van de winkelstraat. De komst van grote spelers als Alibaba en Amazon gaat een grote impact hebben op consumenten. Dat zijn pure internetwinkels. Nog meer dan de bestaande online winkels, zullen zij aanjagers zijn van Nederlandse consumentengedrag."

Alle technische mogelijkheden helpen daar volgens Jongen bij. ,,En ook de gemakkelijke betalingsmogelijkheden die in de pijplijn zitten."

Jongen zegt nog net niet dat het kinderspel is wat nu in Nederland gebeurt op het gebied van online shoppen. ,,Want ook zonder Amazon en Alibaba is de groei ongekend. In de eerste helft van dit jaar zijn de online verkopen van producten met 17 procent gestegen, tegen een stijging van 1 procent voor de traditionele detailhandel. Ik voorspel dat de totale online bestedingen dit jaar zullen uitkomen op 13,5 miljard euro."

Toch vindt er ook verzadiging plaats op internet. De verkoop van verzekeringen, games en muziekdownloads laat in de eerste zes maanden van dit jaar een dip van 3 procent zien. Dat zijn volgens Jongen vooral tikken in de markt voor auto- en reisverzekeringen. ,,Er zijn 7 procent minder auto's verkocht en ook worden er duidelijk minder zakenreizen gemaakt",, stelt de voorman.