Nieuws/Binnenland
906990
Binnenland

Autofabrikanten in de rij voor order politie

Autofabrikanten als Peugeot, Ford, Opel en Mercedes staan te trappelen om de plaats van Volkswagen in te nemen als hofleverancier van voertuigen aan de Nationale Politie. De kans op een megaorder van een paar honderd miljoen euro is ineens aanwezig, omdat het huidige contract onverwacht niet wordt verlengd.

Minister Opstelten (Veiligheid en Justitie) besloot hiertoe, nadat diverse malversaties met aanbestedingen aan het licht kwamen binnen de inkooporganisatie van de Nationale Politie. Aan de integriteit van medewerkers wordt getwijfeld. De Rijksrecherche doet op dit moment onderzoek. Er zouden al medewerkers (tijdelijk) zijn geschorst.

Pon reageert teleurgesteld op het besluit. „We hadden gehoopt op verlenging van ons contract. Over de reden van de afzegging wil ik niet ingaan. Dat doen we nooit in klantrelaties. Ook niet toen we de megaorder destijds kregen”, aldus Jacques Geijssen.

Relatie

„We zijn verrast door de recente ontwikkelingen en we zijn blij dat we weer de kans krijgen om politieauto’s te mogen leveren. Sinds de zeventiger jaren leveren we al voertuigen aan de politie en het zou mooi zijn als dat weer gebeurt”, zegt Opel-woordvoerder Jeroen Maas. „We kijken met belangstelling uit naar de tender (inschrijving) die uitgeschreven gaat worden, maar met zo’n breed gamma aan voertuigen moeten er voor ons zeker zaken te doen zijn. We willen graag auto’s verkopen en willen de historische relatie die we met de politie hadden graag snel herstellen.”

Datzelfde geldt voor Mercedes, dat al een lange band heeft met de politie. „Natuurlijk kijken wij met veel interesse naar de nieuwe tender die wordt uitgeschreven. We gaan ervan uit dat we dit keer wel aan de voorwaarden kunnen voldoen”, zegt woordvoerder Huub Dubbelman. „Ik heb begrepen dat de aanbesteding anders in elkaar zit en dat biedt hoop.”

Ombouwen

Of andere merken de felbegeerde order van VW kunnen overnemen, hangt vooral af van het nieuwe bestek dat de politie op de markt brengt. Nu nog eist het korps dat de autoleverancier zelf in huis alle wagens tot politievoertuig ombouwt. En bovendien alle typen auto’s die de politie nodig heeft, levert. Aan de eerste eis kan alleen Pon voldoen, dat binnen haar holding opbouwer Honac heeft. Merken als Mercedes en Peugeot sneuvelden bij de vorige aanbesteding omdat ze respectievelijk geen klein model (B-segment) of bestelbus in hun gamma hebben. De Pon-zegsman kon gisteravond nog niet zeggen of het handelshuis bij de nieuwe tender alsnog gaat proberen een deel binnen te slepen.

Onderzoekers Schouten en Telgen, die voor minister Opstelten het autocontract tegen het licht hielden, concludeerden ruim twee jaar terug dat het loslaten van de eisen voor betere marktwerking zou zorgen. De politie zou zonder de eisen dus voor een scherpere prijs kunnen gaan rijden.