Nieuws/Binnenland

Bijna helft consumenten ervaart problemen bij aankoop in webshop

Nederlanders webshoppen veel en vaak, maar af en toe gaat er nog wel wat mis. Zo heeft 42 procent van de consumenten wel eens problemen gehad bij het webwinkelen. Een laat bezorgde bestelling is de meest genoemde klacht.

Dat blijkt uit onderzoek van Panelwizard in opdracht van International Card Services (ICS, het bedrijf dat in Nederland creditcards als Mastercard en Visa uitgeeft). Aan het onderzoek werkten 1735 mensen mee.

Eén op de vijf consumenten zag producten ruim te laat komen. Zo'n 12 procent van de consumenten heeft een bestelling na de betaling niet ontvangen.

Zorgen dat je niet betaalt hebt voor iets dat je niet ontvangt, kan door achteraf te betalen via diensten als Paypal, creditcard of met acceptgiro. Verder is het verstandig op webwinkelkeurmerken te letten. Een voorbeeld hiervan is Thuiswinkel.org. Ook als je vooraf betaalt met je creditcard heb je recht op aflevergarantie (als uw product niet of beschadigd afgeleverd wordt, krijgt u het geld teruggestort).

 

Bekende webwinkels

Bijna alle consumenten kopen wel eens producten online, blijkt uit het bevestigende antwoord van 95 procent van de respondenten. Eén op de tien mensen koopt zelfs elke week iets in een webwinkel. De keuze om wel of niet bij een webwinkel te kopen is afhankelijk van reviews (volgens 60 procent van de respondenten), van ervaringen bij eerdere aankopen (61 procent) en de aanwezigheid van een vertrouwd keurmerk (aldus 30 procent).