Nieuws

NIEUWS

'Debacle Sail 2015 dreigt'

Een ware ’zeeslag’ is losgebarsten tussen de organisatie van Sail 2015, enkele voormalige partners en een ex-bestuurslid van het vermaarde vijfjaarlijkse evenement in de Amsterdamse haven. Een brandbrief aan burgemeester Van der Laan waarschuwt voor een financieel debacle, waar de hoofdstad mogelijk voor zal opdraaien.

Dit blijkt uit documenten, in handen van De Telegraaf. Daarin wordt de burgemeester gewaarschuwd voor een aanvraag van ’miljoenen euro’s extra subsidie’, nodig om alle oceaanklippers volgend jaar zomer het IJ weer te laten binnenvaren. Aangezien de gemeente al eerder heeft aangegeven geen aanvullende subsidie te zullen verstrekken, zou daarmee het hele zeilfestijn op losse schroeven komen te staan.

Van der Laan liet gisteren in een reactie weten „op de hoogte te zijn van de zorgen die leven bij verschillende betrokkenen. Binnenkort vindt een gesprek plaats om hier verder kennis van te nemen”.

De brandbrief aan de burgemeester werd afgelopen maand geschreven door een ervaren ex-bestuurder van Sail, voormalig ING-directeur Hans Verkoren, die achtereenvolgens als penningmeester en als voorzitter betrokken was bij zes Sail-edities. In zijn ogen loopt de organisatie van het evenement verontrustend achter met het verwerven van inkomsten, terwijl het geld ondertussen aan alle kanten de deur uit klotst.

Logo

Volgens Verkoren is inmiddels al 1,5 miljoen euro uitgegeven aan dure stafkosten en externe consultants die onder meer voor 70.000 euro een nieuw logo (een zeilboot in de vorm van een A) voor het evenement ontwierpen. Ook zou er gekozen zijn voor een organisatiestructuur waarbij alle betrokken participanten, waaronder Stichting Sail zelf, Niehe Media en Port of Amsterdam gemakkelijk vrijuit gaan als het evenement onverhoopt mislukt.

Sponsors

„Als de bij Sail 2015 betrokken participanten verlies maken, laat Niehe deze bv ploffen”, wordt in het schrijven aan de Amsterdamse burgemeester Van der Laan voorspeld.

Ook blijken de hoofdsponsors van het nautisch gebeuren, waaronder ING en de Staatsloterij, nog maar 500.000 euro voor deelname te betalen, terwijl Sail oorspronkelijk de bedoeling had om de partijen daar het driedubbele voor in rekening te brengen. Ook de huidige penningmeester van Sail zou zich grote zorgen maken over de financiële situatie.

Desondanks doet de Sail-organisatie de waarschuwingen in de brandbrief af als „een verzameling halve en hele onwaarheden. Het is jammer dat een voormalig Sail-bestuurslid zich hiervoor laat lenen.”

Volgens Sail-voorzitter Arie Jan de Waard, commandeur bij de marine, ligt de huidige organisatie juist vóór op schema, in vergelijking met Sail 2010. Ook zijn de kosten van de huidige organisatie beduidend lager dan van de vorige editie, door de inzet van vrijwilligers. „Alleen de algemeen directeur en een stafmedewerker worden betaald”, aldus De Waard.

Aan de kant

Ondertussen zijn diverse partners van vorige edities van Sail Amsterdam door de nieuwe organisatie aan de kant geschoven, waaronder het Nautisch Evenementen Bureau (NEB) en kledingmerk Gaastra, dat in het jaar 2010 duizend vrijwilligers van een outfit voorzag ter waarde van 175.000 euro. NEB verzorgde de afgelopen Sail-editie de verhuur van vrijwel alle partyschepen aan bedrijven. Dat bracht Sail in 2010 ruim 2,5 miljoen euro op.

NEB-directeur Paulus Mooyman is verbijsterd over het buiten de deur houden van zijn bureau: „Het NEB is in 1990 nota bene opgericht op verzoek van Sail.”

Volgens Mooyman worden zakelijke klanten van de komende Sail bovendien belazerd: „Zij krijgen door Sail eenzelfde kwaliteit van arrangementen voorgespiegeld als in 2010, terwijl dat aantoonbaar onjuist is. Klanten hebben het nakijken.”