Nieuws/Binnenland

Alarmsysteem voor luchtvaart na MH17-ramp

De Europese organisatie voor veiligheid in de luchtvaart, EASA, wil een alarmsysteem voor informatie over conflictgebieden en aanbevelingen over routes. Aanleiding is het neerschieten van vlucht MH17 boven het oosten van Oekraïne waar pro-Russische separatisten vechten met het Oekraïense leger.

Het toestel werd naar alle waarschijnlijkheid geraakt door een vanaf de grond afgeschoten raket waardoor alle 298 inzittenden om het leven kwamen, onder wie 196 Nederlanders. Het vliegtuig vloog op dat moment enkele honderden meters boven de ondergrens die door Oekraïne was gesteld. Daar beneden was het luchtruim gesloten.

Na de ramp bleek dat sommige vliegtuigmaatschappijen waren gewaarschuwd voor risico's boven de regio en andere routes gebruikten om het gebied te mijden.

Het hoofd van de EASA, Patrick Ky, was met andere luchtvaartfunctionarissen in het Europese parlement waar hij werd ondervraagd door leden van de commissie voor transport en toerisme. Volgens Ky is het belangrijk dat de luchtvaartautoriteiten voor het alarmsysteem enige mate van toegang moeten hebben tot militaire inlichtingen. „We kunnen het niet alleen”, zei hij.

Op dit moment is elk land zelf verantwoordelijk voor het adviseren van luchtvaartondernemingen en andere landen over de veiligheid in zijn luchtruim. De Europese luchtvaartautoriteiten hebben weinig macht om die nationale adviezen te overrulen.