Nieuws/Binnenland

Kritiek op Stedelijk Museum via advertentie

Het Stedelijk Museum in Amsterdam is donderdag bekritiseerd in een paginagrote advertentie in NRC. In de advertentie wordt het museum beticht van belangenverstrengeling. „Tegen belangenconflicten”, staat bovenaan de advertentie. Die is ondertekend door het particuliere Museum Overholland, dat van 1987 tot 1990 aan het Amsterdamse Museumplein was gevestigd en daarna verder ging als stichting.

De kritiek richt zich vooral op de bestuursleden van het Stedelijk Museum Fonds, waarmee de instelling particulieren aan zich wil verbinden om het museum substantieel en voor de lange termijn te ondersteunen. Volgens de advertentie hebben de bestuursleden twee petten op. Zo zijn ze ook betrokken bij de commerciële kunsthandel of zijn ze lid van de raad van toezicht van het museum.

Ook de nieuwe directeur Beatrix Ruf krijgt ervan langs. „Zij moet afstand doen van de mogelijkheid een eigen belang te houden bij en te blijven werken voor private partijen, zoals de uitgever Michael Ringier en de verzekeraar Swiss Re, beide te Zwitserland.”

Museum Overholland sloot de deuren na een conflict met de gemeente. Daarna ging de instelling verder als museum zonder gebouw en werden wisselende exposities georganiseerd in andere musea, waaronder het Stedelijk. Het was een initiatief van kunstverzamelaar Jan Christiaan Braun.

Het Stedelijk zegt „niet zo goed te begrijpen waar hij in de advertentie op doelt.” Het fonds heeft „absoluut geen enkele invloed” op het beleid, stelt het museum. „Het enige wat het fonds gaat doen, is ons helpen geld te werven bij particulieren. Natuurlijk gaan de bestuursleden geen kunst aankopen of tentoonstellingen of andere projecten plannen.” De bestuursleden zijn benaderd „op basis van hun liefde voor moderne kunst en ons museum, maar ook op basis van hun netwerk.”