Nieuws/Binnenland

Sony: ‘We hebben geleerd van onze fouten’

Sony heeft het afgelopen jaar goede zaken gedaan met de PlayStation 4. Het apparaat is met tien miljoen verkochte exemplaren verreweg de populairste spelcomputer van deze consolegeneratie. Een groot verschil met hoe het bedrijf de PlayStation 3 lanceerde, zo’n acht jaar geleden. “We hebben heel goed gekeken naar onze fouten, en we hebben veel geleerd,” aldus Jim Ryan, CEO van Sony Computer Entertainment Europe.

“Toen ik op het podium stond op GamesCom, heb ik verschillende malen gezegd dat we niet op onze lauweren zullen rusten. Door de fouten die we met de PlayStation 3 hebben gemaakt goed te analyseren, zijn we een stuk nederiger geworden,” legt Ryan uit. Hiermee doelt hij op de nogal catastrofale lancering van de spelcomputer, waarbij de console later uitkwam dan rivaal Xbox 360, en hij ook nog eens €200 meer kostte. De uitspraken van toenmalig Sony Computer Entertainment-directeur Ken Kutaragi hielpen de zaak niet bepaald. Toen hem gevraagd werd of zijn apparaat niet een beetje duur was, antwoordde hij: “Mensen zullen twee banen willen nemen om de PlayStation 3 te kunnen kopen.”

Dat tijdperk ligt echter ver achter Sony. Het bedrijf is inmiddels de lieveling geworden van gamefans. Daarbij profiteerde het ook behoorlijk van de fouten van rivaal Microsoft. Het bedrijf lanceerde de Xbox One met een beleid waarbij gamers geen games konden verkopen en waarbij de Kinect-camera een verplichte accessoire was. Sony haakte hier snel op in, al stelt Ryan dat er van reactieve marketing geen sprake was: “Het is niet alsof wij naar de Xbox One-onthulling zaten te kijken en daarbij notities te maken om het anders te doen. Een console ontwerpen kost jaren, alle onderdelen van het proces waren toen al vrijwel vastgelegd.” Op de vraag of de inmiddels beruchte video, waarin door twee Sony-topmannen gortdroog werd voorgedaan hoe je een PlayStation 4-game kunt delen met een vriend, al vooraf gepland was, antwoord hij lachend: “Ach, af en toe moet je een beetje lol hebben, toch?”

Hoewel de PlayStation 4 een goede start heeft, beginnen eigenaars inmiddels wel een beetje te vermoeden dat veel ontwikkelaars en uitgevers nog niet helemaal klaar voor de lancering waren. Veel aankomende games op het platform zijn heruitgaves van spellen die ook al voor de PlayStation 3 verschenen. Daarvoor koop je natuurlijk geen nieuw platform, al stelt Ryan dat er een hoop PlayStation 4-eigenaars zijn die hiervoor geen PlayStation bezaten: “Als je kijkt naar spellen als The Last of Us of Journey, dat zijn echte PS3-toppers die veel PS4-eigenaars niet hebben kunnen spelen. Door ze alsnog uit te brengen – en ze grafisch helemaal op te poetsen – geef je veel gamers een compleet nieuwe ervaring.”

Waar er op dat vlak misschien een gebrek aan innovatie is, is Sony op een ander druk bezig met écht iets nieuws: Project Morpheus. De virtual reality-bril van het bedrijf is nog volop in ontwikkeling en Ryan onderstreept dat het nog niet zeker is of dit überhaupt wel een product wordt: “Het is een gok die we nog niet genomen hebben. Virtual reality is een spannend en innovatief vlak, maar het we zijn nog steeds aan het kijken wat een echt geweldige Morpheus-ervaring is. Er zijn nog de nodige obstakels," aldus de Sony-topman.