Nieuws

Mercedes-Benz onthult AMG GT

Met het studiemodel Vision GT lichtte Mercedes-Benz exact een jaar geleden al een tipje van de sluier van een fonkelnieuwe sportwagen en nu laat de GT zijn definitieve gezicht zien. De sportcoupé met de fantasieloze naamgeving moet de Porsche 911, Audi R8 en Aston Martin V8 Vantage het vuur aan de schenen leggen.

De Mercedes-Benz AMG GT, zoals de auto officieel heet, is de derde sportwagen van Mercedes in de afgelopen tien jaar. Eerst was daar de extreem dure SLR met een beul van een compressormotor (tot 650 pk) en een koolfstofvezel koetswerk. Nadat een kleine 2.200 stuks door de Formule 1-partner McLaren waren gebouwd, viel het doek en verscheen korte tijd later de goedkopere, 571 pk sterke SLS.

Anders dan de SLR werd de SLS een trede lager op de sportwagenladder gepositioneerd en werd het model volledig door Mercedes’ eigen AMG ontwikkeld. Ondanks dat het AMG’s allereerste zelfstandig ontwikkelde model was, werd de SLS AMG niet bij het bedrijf gebouwd. Mercedes nam de productie voor zijn rekening, zowel van de Coupé als van de Roadster. De productieteller stond op ongeveer 12.000 stuks toen afgelopen juni het laatste exemplaar de fabriek verliet.

Weer lager

En nu is er de GT. Wéér kiest Mercedes ervoor om een marktsegment lager te gaan, met dientengevolge een lager prijskaartje en een hoger verwacht verkoopvolume. De sportwagen beschikt over een aangepaste bodemsectie van de SLS, die nu een 5 cm kortere wielbasis kent. De overall lengte is met 7 cm teruggebracht, bij een gelijk gebleven breedte. Hij heeft twee zitplaatsen en een bruikbare bagageruimte. Anders dan de duurdere SLS komt de GT alleen als coupé, want Mercedes heeft al een cabriolet in de vorm van de SL.

Sportwagen-DNA

Ontwerpchef Gorden Wagener tekende een coupé met klassieke sportwagenkarakteristieken als een langgestrekte neus, twee zitplaatsen tegen de achteras en een korte achtersteven. In tegenstelling tot de SLR en SLS heeft de GT twee conventionele portieren, want praktischer. De GT moet, zoals zijn naam aangeeft, een Gran Turismo zijn, waarmee je dagelijks op pad kunt gaan.

Twee versies

De GT staat als AMG-model te boek, want de autosportrenstal heeft de ontwikkeling gedaan. Echter, de productie doet Mercedes-Benz. De koetswerken komen van een extern bedrijf, vervolgens assembleert Mercedes de sportcoupé. De krachtbron wordt, geheel volgens de AMG-traditie, met de hand vervaardigd door de heren technici uit Affalterbach. De GT gaat als eerste model van een 4.0 V8-motor gebruik maken. Voor de sportcoupé komt de 3.962 cc grote turbomotor er direct in twee configuraties, één (de GT) met 462 pk, één (de GT-S) met 503 pk. In beide gevallen is de sportcoupé achterwielaangedreven. De krachtigste versie brengt de sportwagen in zo'n 3,6 tellen van stilstand naar 100 km/h en haalt een topsnelheid van 310 km/h.

De levering van de AMG GT start begin volgend jaar. De prijzen zijn nog niet bekend, maar zullen beduidend lager liggen dan de ongeveer 270.0000 euro van de SLS. Vermoedelijk zal de instapprijs nog onder de twee ton liggen.