Nieuws/Binnenland

Wanhopige pogingen tot contact bemanning MH17

De Oekraïense luchtverkeersleiding probeerde vlak voor het neerstorten van MH17 wanhopig contact te krijgen met de bemanning van de rampvlucht. Dat blijkt uit het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV),  dat de laatste minuten radiocontact weergeeft.

Vlucht MH17 was op 17 juli om 10.31 uur (standaardtijd UTC) opgestegen vanaf Schiphol, richting Kuala Lumpur. Ten tijde van de crash stond het toestel onder controle van de luchtverkeersleidingdienst van Dnepropetrovsk. Het vliegtuig was om 12.51 uur het gebied binnengevlogen.

Om 13.08:00 had vlucht MH17 zich gemeld bij de luchtverkeersleiders van Dnipro Radar. „Dnipro Radar, Malaysia een zeven, vliegniveau 330”, liet de piloot weten. „Malaysia een zeven Dnipro radar, goedemiddag, radarcontact”, bevestigde de verkeersleiding.

Even later, om 13.19:49, werd vlucht MH17 'geklaard' om door te vliegen via navigatiepunt RND: „Malaysia een zeven, vanwege vliegverkeer rechtstreeks naar punt Romeo November Delta”.

Om 13.19 uur en 56 seconden was er voor het laatst contact met de cockpit. ,,Romeo November Delta, Malaysia een zeven'', zei de bemanning. Om 13.20 uur kreeg de luchtverkeersleiding opeens geen antwoord meer. De bemanning reageerde niet op deze en volgende radioboodschappen. Ruim een kwartier lang, tot 13.35 uur en 50 seconden heeft de luchtverkeersleiding tevergeefs geprobeerd om contact te krijgen.

Op dat moment waren op nog drie andere verkeersvliegtuigen in de buurt. Twee vlogen net als MH17 in oostelijke richting, een derde in westelijke richting. Op het moment van de crash was het dichtstbijzijnde vliegtuig op 30 kilometer van het toestel van Malaysia Airlines. De luchtverkeersleiding vroeg de bemanning van een van die vluchten nog of zij MH17 in het zicht hadden of dat ze het toestel op hun radar zagen. Het antwoord was dat vlucht MH17 niet werd waargenomen.

Uit het rapport blijkt dat het toestel toen al was neergestort. Om 13.20 uur en 3 seconden stopten zowel de flight data recorder (FDR) als de  cockpit voice recorder (CVR). Op geen enkel moment zijn noodsignalen of een noodoproep ontvangen. Ook zijn geen waarschuwingstonen in de cockpit gehoord die zouden wijzen op technische problemen. Het contact werd simpelweg abrupt verbroken.