Nieuws

'Superrijken helpende hand familiebedrijf'

De 'superrijken' kunnen de helpende hand bieden aan familiebedrijven op zoek naar financiering. Want de belangen van deze individuele investeerders en de familiebedrijven lopen goeddeels parallel.

Dat schrijft advies- en accountantsbureau KPMG in een studie die dinsdag is verschenen. De familiebedrijven kunnen vaak niet terecht bij private equity voor financiering, omdat dergelijke investeerders uit zijn op een volledige overname van het bedrijf.

Controle

Ook strategische partners zijn minder interessant, schrijft KPMG, omdat die een investering vaak zien als een eerste stap in het overnemen van de controle op langere termijn.

Volgens het rapport komen daarom individuen die flink wat geld op de bank hebben (KPMG noemt die 'high-net-worth individuals' of HNWI's in de studie) eerder in aanmerking. Voor het onderzoek zijn die gedefinieerd als personen die $10 miljoen beschikbaar hebben of dat geld snel vrij kunnen maken. Nederland wordt overigens niet apart beschreven in de studie.

Gematigde groei

Uit de enquête die de onderzoekers hebben gehouden blijkt dat zowel familiebedrijven als HNWI's op zoek zijn naar hetzelfde: stabiele, gematigde groei op langere termijn, met gematigde risico's. Omdat veel HNWI's zelf uit de wereld van een familiebedrijf komen (ze hebben bijvoorbeeld hun onderneming verkocht) zouden zij juist geschikt zijn als investeerders.

HNWI's zijn zeker niet dungezaaid, stelt onderzoeker Wealthmonitor. Vorig jaar waren er wereldwijd bijna 14 miljoen personen goed voor $1 miljoen of meer. Van de 72 onderzochte landen staat Nederland op plaats twaalf.

Onwetendheid

Dat beide partijen elkaar niet vinden, heeft volgens KPMG onder meer te maken met onwetendheid. Volgens het adviesbureau kunnen banken en consultants - die zowel de familiebedrijven als de HNWI's op de koffie krijgen - een goede rol spelen om de partijen bij elkaar te brengen.

Zeker ook omdat de ondervraagden zeggen dat een investering eerder tot stand zou komen als de investeerder bekend is met de familie, het bedrijf en de bedrijfstak. 42% van de familiebedrijven heeft eerder zaken gedaan met een HNWI, maar dat blijkt dan regelmatig al een goede vriend of kennis te zijn.

Zeggenschap

Ook hebben de HNWI's het idee dat de familiebedrijven niet erg geneigd zijn om zeggenschap op te geven. Terwijl de investeerders wel graag persoonlijk betrokken willen zijn en niet zullen schromen om hun ongezouten mening te geven aan het bestuur.

Volgens het rapport zijn er zeker ook familiebedrijven die alleen maar een passieve investeerder zoeken. Maar velen hebben juist behoefte aan een investeerder die zijn ervaring kan inzetten om het bedrijf te laten groeien. Bijna de helft van de familiebedrijven is op langere termijn best bereid om aandelen af te staan. Ook is een zetel in het bestuur bespreekbaar.