Nieuws/Binnenland

Piloten eisen data conflictgebieden

Opnieuw slaan piloten groot alarm over de gebrekkige veiligheidsinformatie bij het vliegen over risicogebieden waar oorlogsgevaar is.

Voorzitter Steven Verhagen van de Nederlandse vliegersvereniging VNV eist dat er op korte termijn afdoende maatregelen worden genomen door overheden. Ook in andere landen zijn er zware protesten.

Vandaag komt de Onderzoeksraad voor Veiligheid met de eerste bevindingen van de vliegramp met MH17 in Oost-Oekraïne op 17 juli met 298 doden, onder wie 196 Nederlanders.

Alle informatie van de zwarte dozen, satellieten, deskundigen en ooggetuigen toont aan dat de Boeing 777 van Malaysia Airlines ’per abuis’ uit de lucht is geschoten door Russische separatisten. Voor de luchtvaart onacceptabel.

„Steeds meer geavanceerde wapensystemen komen in verkeerde handen. Dat is zeer bedreigend voor de vliegerij. In de cockpit moeten we kunnen uitgaan van 100 procent betrouwbare informatie om veilig van A naar B te vliegen. Niet alleen van onze vliegmaatschappijen, maar ook van overheden. Vooral aan dat laatste schort het, zodat risicoanalyses worden geschaad”, vindt Verhagen.

Hij pleit voor een veel grotere rol van de gezamenlijke autoriteiten in de wereld. „Cruciale gegevens over onveilige vliegroutes moeten sneller uitgewisseld worden. We kunnen niet meer alleen vertrouwen op de huidige procedures.”

De Onderzoeksraad komt in het eindrapport volgend jaar met aanbevelingen en ook een ’taskforce’ van mondiale organisaties ICAO (VN), IATA (luchtvaart), ACI (luchthavens) en Canso (verkeersleiding) is volgens KLM-pilotenbaas Michiel van Dorst druk bezig met snelle oplossingen.

De luchtreiziger heeft volgens de Europese wetgeving recht om te weten via welke routes en met welke maatschappijen hij vliegt. Vaak is dat onduidelijk, omdat vluchten door verschillende airlines worden gedeeld en de exacte uitvoering ervan wordt verzwegen.

Volgens staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur doet Nederland volop mee met de besprekingen. „Urgente berichten over conflictsituaties moeten beter worden verspreid naar de cockpit en er moet een centraal alarmsysteem worden ingevoerd.”

Nabestaanden van meer dan twintig slachtoffers van de crash van vlucht MH17 boven Oekraïne hebben een claim ingediend bij Malaysia Airlines. Het gaat om nabestaanden van Nederlandse slachtoffers en van één Belgisch slachtoffer. De kans dat de schuldigen van de crash worden gestraft, wordt door juristen als heel klein ingeschat.