Nieuws/Binnenland

Omzetgroei bij Ikea dankzij internet en China

Ikea heeft in de afgelopen 12 maanden tot eind augustus een omzetgroei van 3 procent gerealiseerd. De groei is te danken aan toenemende verkopen via internet en een stijgende vraag in China. Dat maakte 's werelds grootste meubelverkoper dinsdag bekend.

De omzet kwam uit op 28,7 miljard euro. Het groeitempo blijft wel flink achter bij de doelstelling uit 2012 om de omzet jaarlijks met 10 procent te laten stijgen, tot 50 miljard euro aan het eind van dit decennium.

Om dat doel te bereiken streeft Ikea naar een jaarlijkse omzetgroei van 5 procent bij bestaande winkels en nog eens 5 procent uit nieuwe winkels. In de afgelopen 12 maanden stegen de verkopen in winkels die langer dan 1 jaar open zijn met 3,6 procent, een verdubbeling op jaarbasis. Ikea komt pas in januari met de volledige jaarcijfers.

„Klanten weten ons steeds beter te vinden dankzij de renovatie van bestaande winkels, de opening van nieuwe filialen en de uitbreiding van onze onlineactiviteiten en het aantal ophaalpunten”, aldus bestuursvoorzitter Peter Agnefjäll. Hij voegde toe dat Ikea er voor heeft gekozen om zijn 13 webwinkels te verbeteren in plaats van online actief te worden in nieuwe landen.

Volgens Agnefjäll was de groei in het afgelopen jaar het sterkst in China, terwijl Ikea het goed bleef doen in Noord-Amerika. In Europa was sprake van enige verbetering ten opzichte van het voorgaande boekjaar.