Nieuws

Discovery zou zender van Sanoma over willen nemen

Ziggo-belager Malone jaagt nu op SBS6

De Amerikaanse mediatycoon John Malone aast op SBS Nederland. Met Discovery Communications, waar hij bestuurder en grootaandeelhouder is, heeft hij belangstelling in het tv-bedrijf achter SBS 6, Net5 en Veronica.

Dat melden goed ingevoerde bronnen. Zo’n overname zou prima aansluiten bij de ambities van Discovery. De toekomststrategie is simpel: groeien, zo kondigde het bedrijf eerder dit jaar aan tijdens een presentatie in New York.

Discovery is al geruime tijd aan het investeren. Discovery nam vorig jaar de Scandinavische SBS-zenders over van het Duitse ProSiebenSat.1. Dit jaar kreeg Discovery de meerderheid van Eurosport (actief in 54 landen) in handen. In Nederland bestieren de Amerikanen verder onder meer Discovery Channel en TLC. Discovery Communications maakte in 2013 met 197 zenders ruim een miljard dollar winst op een omzet van dik 5,5 miljard dollar.

Kabelmarkt

Er zijn meer redenen waarom SBS goed bij Discovery zou passen. John Malone is met Liberty Global al eigenaar van kabelaar UPC en binnenkort waarschijnlijk ook van Ziggo, zodat hij ongeveer 90 procent van de Nederlandse kabelmarkt in handen krijgt. Hij staat in de markt bekend als ’cowboy’ en steekt zich graag in de schulden om grote overnamen te kunnen doen. SBS is nu voor 67 procent in handen van Sanoma, uitgever van bladen als Libelle en Donald Duck. John de Mols Talpa bezit de overige 33 procent. De Mol heeft eind vorig jaar tijdens een hoogopgelopen ruzie over nieuwe investeringen een poging gedaan om het SBS-aandeel van Sanoma voor 373 miljoen euro over te nemen. Sanoma liet weten dat SBS niet te koop stond.  

Ook nu zegt Sanoma: „Onze strategie is gericht op consumentenmedia in Finland en Nederland, inclusief SBS, en die is niet gewijzigd.” Talpa is eveneens stellig: „Ons aandeel is niet te koop.”

 

Elke dag rond 10:00 uur het laatste financiële nieuws in uw mailbox ontvangen? Meld u dan aan voor de DFT nieuwsbrief.