913815
Binnenland

ACHTERGROND

De geschiedenis van de Havendagen

In samenwerking met het Stadarchief Rotterdam brengt de Telegraaf de belangrijkse informatie over de geschiedenis van de spectaculaire Wereldhavendagen, die dit jaar voor de 37e keer worden gehouden.

De ’Havendagen’ bestonden al langer, zelfs vóór de Tweede Wereldoorlog werd het woord al gebruikt, maar dat was meer een evenement voor hoogwaardigheidsbekleders en buitenlandse gasten die de haven kwamen bezoeken. In mei werd Rotterdam Maritiem ’78 gehouden waarmee de haven in de etalage werd gezet.

Hoogetpunt

In september van hetzelfde jaar werden de havendagen voor het eerst echt gehouden, toen onder de naam Maritiem ’78. Het speelde zich vooral af op de Nieuwe Maas, met als hoogtepunt de vlootshow met 180 schepen. Een daarvan was de Charlotte Rhodes, het schip uit de toen goed bekeken tv-serie The Onedin line. Bij de Holland-Amerika-Lijn lag ’s werelds grootste passagiersschip Queen Elizabeth II afgemeerd.

Onbereikbaar

Deze voor vele mensen toen onbereikbare vakantieluxe oogstte veel bewondering. Het geheel werd gadegeslagen door Koningin Juliana en prins Bernhard en prinses Beatrix en prins Claus en ’de prinsjes’ aan boord van de koninklijke schepen Piet Hein en de Groene Draeck.

Gratis

De volgende Open Havendag werd gehouden onder het motto ’Hallo Haven’. Het gemeentelijk havenbedrijf, de havenvereniging en het bedrijfsleven zorgden ervoor dat die dag veel bedrijfsterreinen aan de havens vrij toegankelijk waren voor het publiek. Vanuit het centrum van de stad was een aantal gratis bus-, trein- en bootreizen te boeken langs raffinaderijen en containerterminals waar je als ’gewone’ Rotterdammer nooit kwam.

Havenspoorlijn

De NS lieten een speciale Europoort-Expresse over de havenspoorlijn rijden. Vanaf vliegveld Zestienhoven was tegen betaling zelfs een rondvlucht over de stad en de havens te boeken. De open dag was een hit, tot ver buiten Rotterdam werden kaarten verkocht. Een Leids bejaardencentrum boekte voor vijftig man en een muziekvereniging nam zeventig kaartjes af voor een middagcruise.

Paal

Tijdens de open havendag werd ook de eerste paal geslagen voor de middelbare haven- en vervoersschool Jan Backx bij de Schiemond, ter vervanging van het schoolschip met dezelfde naam, dat jarenlang in de buurt van de Euromast lag. Het jaar daarop werd besloten dat het een jaarlijks terugkerend evenement moest worden. Uiteindelijk werd de ’havendag’ uitgebreid naar de ’havendagen’.

Grootste

De titel ’grootste haven ter wereld’ moest Rotterdam in 2004 afstaan aan Shanghai. Tegenwoordig staat Rotterdam op een vierde plek, achter Sjanghai, Ningbo en Singapore. Maar de Rotterdamse haven is nog steeds het grootste havencomplex van Europa. Met name als overslaghaven, van zee- naar binnenvaart, is de positie van Rotterdam onaantastbaar. Geen enkele Europese havenstad komt ook maar in de buurt en de ’havendag’ is uitgebreid tot ’havendagen’ (5-7 september).