Nieuws/Binnenland

Te veel waarheden

Simpeler is beter! Less is more, in goed Nederlands. Dat moet de insteek zijn geweest van Marc van Eck, Ellen Leenhouts en Judith Tielen toen zij het boek “Business plan op 1 A4” schreven.

De drie auteurs kennen elkaar van Proctor & Gamble, waar het acroniem OGSM wordt gebezigd: Objective, Goal, Strategies en Measures. Of, wederom in goed Nederlands: Wat wil je bereiken? Hoe maak je dit doel meetbaar? Wie gaat wat wanneer doen en als laatste: Hoe houd je de score bij? En als je dit nou eens opschrijft op één velletje papier, dan heb je een werkzaam bedrijfsplan.Klein en krachtigOpvallend zijn de uiterlijkheden van het boek: het is kleiner dan een half A4, het oogt eenvoudig en oppervlakkig en de voorkant is baby-blue: lichtblauw als de hagelslagjes op een jongetje-beschuit. Maar de binnenkant zit bomvol met managementwaarheden. Zo veel dat je na een paar pagina’s het boek moet wegleggen om bij te komen van de ontvangen oorvijgen!Met citaten van grote managementgoeroes als Peter Drucker, Stephen Covey en Philip Kotler, met handige afkortingen als DIT (Draagvlak, Inhoud en Techniek) en krachtige concepten als ‘Doel door Doen’, krijgt de lezer pagina naar pagina aanwijzingen over hoe het beter kan in het eigen bedrijf.Stiekeme onjuisthedenDe drie auteurs zijn tegenwoordig partner bij hetzelfde marketing adviesbureau en vanuit dat perspectief is dit boek ook geschreven. Omdat het hun bedrijfsmatige uitgangspunt is, stellen zij dat positionering hetgeen is “waarom je (als organisatie) op aarde bent. Een authentieke, onderscheidende en relevante positionering geeft immers richting aan wat je doet als organisatie, aan je strategie.” Het zij hun vergeven…Een grotere vergissing is het koppelen van die eeuwige confrontatiematrix aan de SWOT analyse. Begin jaren negentig is dit onduidelijke schema al in onmin geraakt, uitgerangeerd en bij het grof vuil gezet. Weliswaar wordt dit onding nog overal gedoceerd en komt het keer-op-keer terug in bedrijfsplannen, maar van een modern marketingadviesbureau mag je toch verwachten dat zij in twintig jaar tijd wél zijn meegegaan met de recentste ontwikkelingen?Doen of niet doen?Uiteindelijk gaat het over de vraag of jij als ondernemer dit boek zou moeten lezen. Het antwoord is onmiskenbaar 'ja'! De kracht van OGSM is absoluut groot genoeg om tijd voor dit boek vrij te maken. Inzien hoe je die vuistdikke en nutteloze bedrijfsplannen van nu kunt inruilen voor één A4 is alleen al een reden om dit boek te bestellen. Maar bovenal, het kritisch tegen het licht houden van jouw bedrijfsplannen en hoe je hier aan te houden is een uitdaging waar middels OGSM een begrijpelijke invulling aan wordt gegeven.Ook al is de voorkant dan zo blauw als jongetjeshagelslag.