Nieuws/Binnenland

Delfts blauw scoort bij toeristen

Royal Delft, producent van onder meer Delfts blauw aardewerk, glazen, bestek en keukengerei, heeft in de eerste helft van dit jaar geprofiteerd van onder meer de stijgende populariteit van zijn eigen museum bij toeristen. Het bedrijf zag de omzet met bijna een vijfde oplopen tot 11,3 miljoen euro, zo maakte het vrijdag bekend.

Met name dankzij het succes van de Royal Delft Experience, de productielocatie van Delfts blauw die tevens als museum in gebruik is, gingen de opbrengsten in dat segment met 7 procent omhoog. Ook de pannen van dochterbedrijf BK Cookware liepen goed, getuige de omzetgroei van dat merk met 29 procent.

Bij glasproducent Leerdam Crystal en bestekfabrikant Kempen & Begeer daarentegen daalden de verkopen. Onder de streep hield Royal Delft een winst over van 114.000 euro, na een verlies van 245.000 euro een jaar eerder. Het beursgenoteerde bedrijf sprak geen concrete verwachtingen uit voor de rest van het jaar.