Nieuws/Binnenland

Achteraf betalen webwinkels in trek

De tijd dat aankopen binnen de grenzen werden gedaan, ligt reeds ver achter ons. Naast eenvoudig afrekenen blijkt de optie achteraf betalen ook online erg van belang.

Het Nederlandse bedrijf Capayable ging een klein jaar geleden van start en verwerkt inmiddels rond de vijfduizend achtepostrafbetalingen voor webwinkels.

“We leggen nu verbindingen met de grote knooppunten, zoals PSP’s en winkelplatformen”, zegt oprichter Patrick van de Graaf tegen Emerce.nl.

Volgens van de Graaf begint het nu te draaien en zijn er zo'n 25 winkels bij zijn bedrijf aangesloten. Door zijn betaaldienst aan te bieden op winkelplatformen als SEOshop, Shopify en Tictail probeert de oprichter zijn bereik te vergroten naar duizenden winkels.

Mobiel

De ondernemer ziet vooral groei opkomen uit e-commerce op mobiele telefoons en tablets. “Mobiele e-commerce gaat richting de helft van alle transacties.”  Het scherm van een mobiel zou zich volgens de consument slecht lenen voor ingewikkelde afrekenprocessen als iDeal-betalen of per creditcard.

 

Omzet

Op de Webwinkel Vakdagen 2014 (WWV14) werd begin dit jaar al geconstateerd dat de behoefte aan achteraf betalen flink groeide. Zo zou achteraf betalen zorgen voor meer omzet. Het aantal verkopen zou met de optie achteraf betalen met maar liefst 20% stijgen.