Nieuws/Binnenland
933051
Binnenland

Uber legt bom onder taximarkt

Taxibedrijf Uber start met het delen van auto’s door particulieren. Via de service kunnen automobilisten vanaf vandaag geld verdienen door met hun eigen wagen rond te gaan rijden als taxi.

Dat meldt Uber, dat sinds 2012 actief is op de Nederlandse wegen. Via Uber kunnen reizigers een taxi bestellen met een app op de mobiele telefoon.

Met de introductie van Uberpop kunnen nu ook particulieren hun auto als taxi inzetten. De dienst is in het buitenland al razend populair onder zowel amateurchauffeurs als passagiers. Het gaat om een proef waarbij iedereen die een nette vierdeurs auto bezit vanaf bouwjaar 2005 de passagiers van Uber mag vervoeren. Belangstellenden moeten minimaal 21 jaar oud zijn en een verklaring omtrent het gedrag afgeven.

Het bedrijf, dat gevestigd is in Amsterdam, verstrekt een mobiele telefoon met daarop de chauffeurs-app waarmee de particuliere rijders ritjes kunnen oppikken. In de hoofdstad zijn bijna 100.000 passagiers die de bestaande taxi’s van Uber regelmatig bestellen, en ook in Rotterdam en Den Haag is Uber actief.

Opbrengst

De passagiers met de app op hun telefoon krijgen vanaf vandaag de mogelijkheid om een Uberpop te bestellen, die stukken goedkoper is dan gewone taxi’s. Uber bepaalt het tarief, volgens Uber-directeur Niek van Leeuwen liggen de ritprijzen via Uberpop 50 procent lager dan bij een gewone taxi. Particuliere chauffeurs dragen 20 procent van hun opbrengst af aan Uber. De rijders moeten de benzine en autoverzekering zelf betalen.

Taxi’s moeten in Nederland voldoen aan allerlei regels. Maar Van Leeuwen denkt niet dat Uberpop-chauffeurs beboet zullen worden, omdat deze vorm van taxivervoer volgens hem niet in de wet staat. „We zijn in goed gesprek met het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de gemeente Amsterdam. De Taxiwet komt uit 2000 en is onduidelijk over dit soort initiatieven. Dit najaar wordt de Taxiwet door de Tweede Kamer geëvalueerd en aangepast, voor die tijd zal de inspectie niet handhaven.”

Uber is in diverse Europese landen verwikkeld in rechtszaken met de bestaande taxibranche, maar is nergens gestopt met het aanbieden van de service. Vrijdag hief een rechtbank in Hamburg het verbod op Uberpop in die stad op. De introductie van de autodeel-app in Brussel was eerder reden voor een felle ruzie tussen eurocommissaris Neelie Kroes en de Belgische overheid. Toen de rechtbank in Brussel een verbod op Uberpop uitsprak, verweet Kroes dat België technologische ontwikkelingen tegenhield. „Dit gaat om bescherming van een bestaand taxikartel”, aldus een woeste Kroes in april.

In Nederland is het verzet tegen Uber minder. Maar dat kan veranderen nu er in korte tijd honderden particulieren kunnen toetreden tot de taximarkt. Uberpop begint in Amsterdam, waar veruit de meeste taxi’s van Nederland rondrijden en wordt de komende tijd uitgebreid.