Nieuws

SKUTSJESILEN STAVOREN

Sneek op Kampioenskoers

Nu ruim de helft van de wedstrijdserie om de SKS titel skûtsjesilen er op zit sluipt regerend kampioen Douwe Visser Jzn, van Sneek bijna ongemerkt naar de top van het klassement. De Koning leeft, maar lijkt te kloppen.

De houten dekluiken werden aan splinters gestampt van blijdschap aan boord van schipper Jeroen Pietersma (42) van Drachten. Een kleine twee uur had hij de vloot aangevoerd en zijn kalmte bewaard. Na drie keer als elfde te zijn geëindigd en drie keer in de middemoot, stond de debuterend schipper Pietersma gistermiddag huilend van blijdschap op het achterdek. Drachten won gistermiddag op het IJsselmeer bij Stavoren met overmacht de zevende SKS-wedstrijd.

Het fundament voor de winst legde Drachten meteen na de start door als een van de weinigen direct stuurboord naar de wal te varen, samen met Woudsend en Huizum. Sneek gokte over de andere boeg, maar door een schiftende wind misten ze de boventon, terwijl Drachten de wind juist beter en beter voor de kop kreeg. Terwijl Drachten met gang om de eerste bovenboei scheerde, moest Sneek zich er tandenknarsend langzaam omheen worstelen.

Sneek en Joure gingen daarna een kansloos loefduel aan, waarvan zijzelf niet profiteerden. Drachten en Leeuwarden sponnen garen bij dat gevecht, want zij liepen verder en verder uit. Na 25 minuten varen was Drachten al zover uitgelopen dat de schipper onderweg wel patat kon halen voor de bemanning.

Prachtige beelden bij de onderton, waar de vloot breeduit pal voor de wind op af stoof. Een typische skûtsjetechniek is om bij de gijpton een emmer aan een touw achter de boot te gooien als een soort Fred-Flinstone-handrem, waardoor de schepen korter om de boei kunnen draaien en zo plekjes winnen op bemanningen die veel ruimer eromheen draaien. Maar sommige schepen kwamen hierdoor helemaal stil te liggen, waardoor een kluwen ontstond van gieken en zeilen. Het vrij zeilende Drachten profiteerde van de opstopping en liep weer verder uit.

Joure en Grou deden serieuze pogingen om Drachten in te halen, maar de sympathieke debutant van Drachten was hen beiden te slim af. Een werkelijk prachtig  staaltje wedstrijdzeilen toonde Jeroen Pietersma toen Joure na anderhalf uur zeilen angstig dichterbij was gekomen en de aanval inzette. Pietersma bleef -zoals de zeilboekjes voorschrijven - netjes tussen de boei en het aanvallende schip, draaide telkens keurig mee en gaf Joure ineens zo'n geweldige flap vuile wind, dat Joure de boei niet meer kon aanzeilen.

Joure werd daardoor gedwongen een tussenslag te maken, terwijl Drachten de boei wel haalde en de voorsprong weer opbouwde naar een geruststellende driehonderd meter. Joure en Grou lagen toen stil naast elkaar en hadden het nakijken.

Drachten kreeg op de laatste honderden meters een klaterend applaus van het massaal toegestroomde publiek dat vanaf de Staverse dijk een prachttribune had over het wedstrijdwater. De ronde dijk maakt zo'n prachtige natuurlijke arena van dat stukje IJsselmeer, ze zouden het moeten uitroepen tot werelderfgoed!

Terwijl de Drachtster bemanning de luikenkappen aan gort sprong na het finishschot, streden Joure en Grou nog een fel duel uit om de tweede plaats. Vlak langs de wal scherend, langs de zwemmende toeschouwers, was Douwe Visser van Grou de slimste. Op meters voor de finishlijn troefde hij Dirk Jan Reijenga van Joure af.

Kampioenschipper Douwe Visser van Sneek finishte als vijfde, maar in het klassement is hij opgeklommen naar de tweede plaats. Maar da's nog niet zo'n vaste kampioenskoers als vorig jaar. Toen pakte Sneek de tweede dagoverwinning op Stavoren, en ging toen al riant op kop in het klassement. Dus...de Koning leeft, maar is te kloppen.Debutantschipper Johannes Meeter van Langweer eindigde als twaalfde, maar staat derde in het klassement. Douwe Visser van Grou gaat na zeven wedstrijden aan kop.

De winnende schipper Pietersma voer eerder bij Langweer als schipper. Maar terugverlangen daarnaar doet hij niet. ,,We hebben hier in Drachten een prima bestuur, dat ik vooral stabiel wil noemen", aldus de schipper. Langweer is verre van stabiel, met een twaalfde plaats gistermiddag. Langweer staat bekend als drijvende bestuurscrisis, nadat eerder een bestuur aftrad vanwege de keuze voor het schip. Ook zijn er veel schipperswisselingen geweest. Debuterend schipper Johannes Meeter staat dan wel op de derde plaats in het klassement, maar Langweer kan zich geen slechte wedstrijden meer permitteren.