Nieuws
936006
Nieuws

VERSLAG SKS EARNEWALD

Windvlagen en een gebroken helmhout

Doodzonde voor de skûtsjebroertjes Pieter (Akkrum) en Siete Meeter (Leeuwarden); ze voeren aan het begin van de wedstrijd Earnewald bij de boventon bovenop elkaar. Gevolg: een gebroken helmhout voor Pieter Meeter uit Akkrum, die daarop de zeilen streek en het wedstrijdwater verliet met een hijsbandje als verband om zijn gebroken roer.

,,Hij heeft mijn roer aan spaanders gevaren", aldus Pieter, die zich gedwongen voelde te protesteren tegen zijn broer. Siete van het skûtsje van Leeuwarden kreeg veertien niet aftrekbare punten aan zijn broek voor het stuurloos maken van zijn broer.

De aanvaring tekende de omstandigheden op het Sanemar, de Langesleat, de Fokkesleat en het Siidsdjip bij Earnewald: ondiep en nauw water met vlagerige, zenuwachtige wind tot kracht vijf. Bij de finish was de wind zo aangehaald dat de gieken door het water sleurden. De windvlagen duwden de scheepjes bijna om, omdat die vastgezogen lagen in het ondiepe water en geen gang konden maken om de windvlagen te lozen.

Kampioenschipper Douwe Visser van Sneek deed wat iedereen verwachtte: winnen. Hij had met zijn Sneker Pan de koppositie bij de walstart en die plek liet hij zich niet meer afpakken.

,,Godzijdank lagen we direct voorop", verzuchtte Visser na de overwinning. Maar het was ternauwernood, want schipper Gerhard Pietersma van het skûtsje Earnewald kwam akelig dichtbij en finishte uiteindelijk tweede.

De zeer bijzondere voorbereiding van Earnewald dit jaar lijkt zich vorstelijk uit te betalen. ,,Ik ben echt rustiger geworden, en ook nog eens elf kilo afgevallen", lacht schipper Pietersma, voorafgaand aan de wedstrijd. 'Eco-training' is het toverwoord, waardoor de bemanning vanaf januari is samengesmeed tot een akelig soepele machine.

Pietersma, in het dagelijks leven schipper van het Friese statenjacht, oogt ook extreem ontspannen. Als enige schipper blijft hij nog een beetje hangen na de routebespreking, terwijl zijn concurrenten dan allang weer zijn gevlogen. ,,Ik maak me niet meer druk. Deze trainingsmethode is echt een openbaring. Vroeger controleerde ik heel gestrest alles. Nu niks meer. Ik maakte me ook enorm druk over de routebespreking, nu niet meer. Het wordt toch altijd anders."

De meest bizarre voorbereiding -om vertrouwen te krijgen in elkaar als bemanning- was de twee uur die schipper Pietersma geblinddoekt voer aan het helmhout van zijn skûtsje 'Twee Gebroeders'. Zijn adviseur coachte hem pratend veilig over het water. ,,Geweldig!''

Nog zo'n vreemde voorbereiding: lopen over een evenwicht-balk met de hele bemanning. Of gezamenlijk opdrukken. Vanaf januari trainen ze al in de sporthal. Vroeger pas vanaf de eerste zeilwedstrijden. ,,Echt leuk, we hebben we elkaar veel beter leren kennen.''

Maar er is nóg iets dat niemand ziet. Earnewald zeilt met drie bemanningsleden minder dan bij alle andere schepen. ,,Van een nadeel hebben we ons voordeel gemaakt. Drie man konden het niet meer combineren, dus die haakten af. Zij zijn onze reserveploeg geworden, die als het erg hard waait komt helpen. Bij rustig weer blijven ze weg." Dat scheelt toch snel 250 kilo aan dek.

Pietersma vindt de nieuwe manier van trainen geweldig. Vanaf zijn CIOS-sportopleiding is hij een ware sportman in hart en nieren. Een akelig auto-ongeluk, waardoor hij twee jaar met krukken moest revalideren, maakte een einde aan zijn wielrenambities. ,,Ik was toegelaten tot de militaire wielerploeg, had net een fiets gekregen, en toen gebeurde dat ongeluk."

De schipper van het Friese statenjacht is echter dolgelukkig met hoe het leven is verlopen. Zijn opa was ook al skûtsjeschipper. ,,We maken momenteel een film over het skûtsjesilen voor kinderen van de lagere scholen, inclusief compleet lespakket. Daarmee gaan we het hele land door.

 In Earnewald komt elk schoolkind aan boord, om kennis te maken met het skûtsjesilen. Wij hebben geen moeilijkheden om bemanning te krijgen, en dat terwijl ons dorp slechts 350 inwoners telt. Hier leeft het skûtsjesilen echt!"

Woensdag wordt gezeild bij Terherne op het Sneekermeer, de schippers laten dan de smalle watertjes achter zich. Ongetwijfeld zal kampioenschipper Douwe Visser van Sneek vanaf vandaag koers zetten naar zijn negende titel, waarlijk historisch. ,,Hij heeft sinds 1992 niet meer naast het podium gestaan", aldus een SKS-official. ,,Altijd eerste, tweede of derde.''

Douwe Visser was gistermiddag tevreden met de overwinning van de derde wedstrijd. Traditioneel doet hij het nooit erg goed tussen ,,die bomenbende'' van de eerste dagen, maar inmiddels ligt hij alweer steviger op koers dan vorig jaar.