Nieuws/Binnenland
936155
Binnenland

Belangrijkste punten onderzoek vliegramp

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) heeft formeel de leiding genomen over het internationale onderzoek naar de vliegtuigcrash in Oekraïne. Hoe gaat het onderzoek eruit zien? Een overzicht:

DOEL: Doel van het onderzoek is om nabestaanden en de internationale gemeenschap een zo compleet mogelijk beeld te geven over de oorzaak en het verloop van de crash.

COORDINATIE: De raad heeft de coördinatie over alle deelnemende onderzoekers en onderzoeksteams uit de betrokken landen: Oekraïne, Maleisië, Australië, Frankrijk, Duitsland, Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Rusland en de International Civil Aviation Organisation (ICAO).

EERSTE PRIORITEITEN: Het verzamelen van gegevens van de rampplek, de analyse van de zwarte dozen en de coördinatie van het internationale team.

RAMPPLEK: Tot nu toe is het voor de onderzoekers niet mogelijk om veilig op de rampplek te werken. Om goed te kunnen onderzoeken, is het volgens de raad noodzakelijk om voor langere tijd vrijelijk over de gehele onderzoekslocatie te kunnen bewegen en materiaal en sporen van dichtbij te kunnen onderzoeken en waar nodig veilig te stellen. Er wordt nu hard gewerkt om de rampplek wel veilig en toegankelijk voor het onderzoeksteam te krijgen.

ONDERZOEK RAMPPLEK: Ondanks dat onderzoeksmateriaal en sporen beschadigd zijn geraakt of zijn verdwenen, verwacht de OVV voldoende relevante informatie te kunnen verzamelen vanaf de rampplek.

OVERIG ONDERZOEK: De afgelopen dagen hebben onderzoekers in de Oekraïense hoofdstad Kiev en in Nederland gewerkt aan het onderzoek op basis van andere beschikbare informatiebronnen zoals satellietbeelden, radarbeelden, foto's en informatie van de luchtverkeersleiding.

RAPPORT: Alle informatie verzameld in dit internationale onderzoek, komt bij de onderzoeksraad terecht. Die analyseert deze gegevens en zal op basis daarvan een rapport over de bevindingen schrijven en mogelijk aanbevelingen doen.

APARTE ONDERZOEKEN: De OVV doet zelf nog twee andere onderzoeken: een naar de besluitvorming over vluchtroutes en een naar de beschikbaarheid van passagierslijsten. Deze onderzoeken zijn naar verwachting eerder klaar.