Nieuws/Binnenland
936179
Binnenland

Marketingsprookje

Heeft u dat nou ook, boeken in de kast die al jaren staan te wachten om gelezen te worden? Bij mij was dat ‘No Budget Marketing’ van Jos Burgers.

Vooropgesteld, wat de heer Burgers doet, valt te bewonderen. Ieder jaar schrijft hij een nieuw boek en vervolgens verzorgt hij hieromtrent lezingen en presentaties. Met zijn eigen marketing zit het wel goed…

Wat is goed aan dit boek?

Heel slim is de titel (No Budget Marketing), terwijl het boek gaat over mond-tot-mond reclame. Maar omdat reclame maken voor veel bedrijven een dure aangelegenheid is, waarvan bovendien niet duidelijk is wat het oplevert, is het erg gevat om juist deze naam te kiezen.

Tussen de twee kaften zit veel kennis over het vakgebied marketing, opgeschreven in inspirerende woorden en verpakt in alledaagse voorbeelden en artikelen uit kranten en tijdschriften. Voor veel bedrijven zal dit boekje (je hebt het in twee avonden uit) weer even die hoognodige opfrisser zijn. ‘Oh ja, dat kan ik ook eens proberen. Hé, hier kan ik wel iets mee!’

Typisch marketing

Natuurlijk belooft de auteur gouden bergen: “Wie er in slaagt om op een goede manier invulling te geven aan No Budget Marketing, zal daar weldra de vruchten van plukken. Het verloop onder bestaande klanten zal afnemen, de klanttevredenheid zal stijgen, klanten zullen meer met u willen doen, de prijsgevoeligheid zal afnemen en nieuwe klanten zullen zich bij u melden en met u in zee willen gaan.”

Marketingmensen zijn door de bank genomen prima in staat om de mooiste verhalen op je mouw te spelden. Er zit wel een kern van waarheid in hun verhaal, maar van directe causaliteit is weinig sprake. Dit is het bekende spookje achter het marketingsprookje: veel mooie woorden, maar harde garanties worden niet gegeven.

Onhaalbaar?

Bij dit boek is de adder onder het gras dat je alleen positieve mond-tot-mond reclame krijgt als jouw bedrijf ver met z’n kop boven het maaiveld uitsteekt. Ambassadeurs krijgt jouw bedrijf alleen als het de stoutste verwachtingen van jouw klanten overtreft. Per definitie doen de meeste bedrijf dit niet, dus…

Dat laat echter onverlet dat jouw bedrijf dit wel kan nastreven en alleen daarom al is dit boek aanbevelenswaardig vakantiemateriaal. Want hoe zorg jij ervoor dat jouw klanten positief over je praten en je aanbevelen aan anderen?