Nieuws/Binnenland
936224
Binnenland

Commerciële radiozenders schrappen reclame

De commerciële radiozenders Radio 538, Q-music en Sky Radio hebben woensdag hun uitzendingen volledig aangepast aan de dag van nationale rouw. Er zijn geen reclameboodschappen te horen en de muziekkeuze is minder uitbundig en vrolijk dan gewoonlijk.

„Geen zomerhits bijvoorbeeld”, zegt een woordvoerder van 538.

Radiospelletjes en het weggeven van prijzen aan luisteraars zijn eveneens geschrapt, zeggen woordvoerders van Radio 538 en Q-music. Zo heeft Q-music de lunch voor luisteraars uitgesteld en rijdt de Q-ijskar woensdag niet uit om gratis ijsjes uit te delen. Ook berichten op sociale media van de zender worden aangepast aan de sfeer van de dag.

„We doen ook niet aan grappen en grollen, maar willen de luisteraars de ruimte geven hun verhaal te doen over de vliegtuigramp in Oekraïne”, aldus de woordvoerder van 538.

Vanaf half 4 zal de muziekkeuze nog ingetogener zijn dan de rest van de dag. Rond 4 uur, als de vliegtuigen met lichamen in Eindhoven aankomen, is er even niets te horen op de zenders.

Sky Radio heeft zijn muziekkeuze eveneens aangepast aan het karakter van de dag. De zender was aanvankelijk tussen 2 en 6 reclamevrij, maar heeft besloten de hele dag geen commercials uit te zenden. Ook spelletjes zijn uit de boze. Ook de andere zenders van de Sky Radio zoals Veronica en Classic FM passen hun programmering aan.