Nieuws/Binnenland
936264
Binnenland

Wit asfalt snelweg enorme besparing

Wegbeheerders kunnen tientallen miljoenen euro’s besparen door lichtgekleurd asfalt te gebruiken. Daardoor is er veel minder verlichting nodig op snelwegen; en zelfs als er geen lampen zijn helpt het weggebruikers in het donker de weg te vinden.

Dat blijkt uit de eerste resultaten van een langdurig onderzoek van Dura Vermeer en Rijkswaterstaat naar de toepassing van het ’witte asfalt’.

Het zogenoemde Luminumpave werd door Dura Vermeer ontwikkeld en in 2011 op de A35 bij Hengelo als proefvak aangelegd om asfalt met verschillende mengselsamenstellingen over langere tijd te kunnen testen. Ook in Purmerend en Hoofddorp werd geëxperimenteerd met het ’witte’ wegdek.

CO2

„De resultaten zijn spectaculair, want uit het verlichtingsonderzoek blijkt dat een reductie van de openbare verlichting van wel 50% mogelijk is. Dit zou dus een enorme energiebesparing en daarmee samenhangende reductie van de CO2-emissie kunnen betekenen als dit toegepast wordt”, zegt innovatiemanager Robbert Naus.

„Bovendien verhoogt lichtgevend asfalt de veiligheid aanzienlijk, want weggebruikers worden beter gezien en zij zien zelf ook beter waar ze rijden”, meent Naus. „Inmiddels zijn we zover dat het Liminumpave kan worden aangelegd en zijn we met de provincies Overijssel en Noord-Holland in gesprek over toepassingen van het witte wegdek, terwijl ook met Rotterdam wordt overlegd.”

Vooralsnog is het nog wel een stukje duurder dan gewoon asfalt. „Dan hebben we het over een euro of twee, drie per vierkante meter, oftewel een paar procent per (snel)weg, maar dat betaalt zich binnen een jaar of tien makkelijk terug omdat er minder licht aan hoeft. En als het dan ook nog de kans op ongelukken vermindert en CO2-vriendelijk is, betekent dit een win-winsituatie.”

Tunnels

Naus verwacht dat de eerste toepassing in tunnels zal zijn. „Daar brandt het licht 24 uur per dag en valt dus de meeste winst te behalen. Maar ook kan het zeer gericht worden aangelegd. Je hoeft niet een hele weg ermee te bedekken, maar het helpt al heel erg als het wegdek in een donkere bocht verlicht wordt. Ook in de omgeving van scholen, sportverenigingen en woonwijken kan het de veiligheid simpel verhogen.”

Vorig jaar besloot Rijkswaterstaat de verlichting op de helft van de snelwegen na 23.00 uur uit te schakelen om kosten te besparen. Tot 2020 hoopt de wegbeheerder daar 35 miljoen euro mee uit te sparen. „Of het lichtgevende asfalt een alternatief is? Het onderzoek toont dat wel aan, maar er is bij ons nog niet besloten of en waar wij het gaan toepassen”, reageert een woordvoerder, „maar bij vervanging van het wegdek zal het zeker in overweging genomen worden.”