Nieuws

VanHaren krijgt fluisterende ruiten

VanHaren gaat in twee flagshipstores experimenteren met sonar techniek waardoor de etalageruiten kunnen ´fluisteren´ tegen het winkelend publiek.

De vensters van de winkels in Amsterdam en Breda kunnen op deze manier reclameboodschappen of muziek weergeven die zowel buiten als binnen hoorbaar zijn, zo meldt Retailnews.

Aan de binnenkant van het raam worden trillingsblokjes bevestigd ruit die, afhankelijk van de grootte van de ruit, een vermogen van 20 Watt of 60 Watt kunnen bereiken. Een volumebegrenzer zorgt ervoor dat het geluid binnen de toegestane DB-norm voor de winkelstraten blijft. Bedenker iRetailsolutions spreekt van ‘fluisterende etalages’.

Van Haren is de eerste Nederlandse winkel die gebruik maakt van de technologie. Voorbijgangers die in Engeland langs winkelketens als Gap, Selfridges, Marks&Spencer en Harrods wandelen, worden al langer aangesproken door de fluisterende etalages.

De aandacht voor producten in de etalage neemt volgens  iRetailsolutions met wel veertig procent toe. De geluidsopwekkers kunnen volgens het bedrijf ook nog gekoppeld worden aan bewegingsensoren of augmented reality voor een ultieme interactieve belevenis voor winkelruit.

En wellicht worden we binnenkort meer ramen aangesproken. Een Duits reclamebedrijf kwam vorig jaar al met het idee voor pratende ramen in treinen. Wie zijn hoofd te rusten legt tegen de ruit hoort plots stemmen in zijn hoofd.