Nieuws/Binnenland
938888
Binnenland

Dit bereik je met sporten

Hopelijk ben je net als de VROUW-redactie al een tijdje bezig met meer bewegen en volg je ook VROUW In Beweging op de voet. Waarschijnlijk merk je dat alles je steeds gemakkelijker afgaat en dat de spierpijn na de training steeds minder wordt.

Misschien ben je zelfs al wat pondjes of zelfs kilo's kwijtgeraakt en zit je al wat ‘strakker in je vel’.

Deze resultaten van je sportactiviteiten worden trainingseffecten genoemd. Al deze effecten hebben een positief effect op je motivatie zoals je waarschijnlijk al gemerkt hebt.

Vetverbranding

Trainen heeft een positief effect op je vetverbranding. Hierbij dient wel vermeld te worden dat vetverbranding niet synoniem is aan afvallen.

Als je afvalt door het trainen is dat mooi meegenomen, maar je kunt ook vet verbranden zonder af te vallen. Het lichaam verbruikt energie om een prestatie te kunnen leveren. Deze energie kan uit onder andere uit vetten en koolhydraten gehaald worden.

De mate waarin het lichaam tijdens trainen gebruik maakt van het verbranden van vetten is trainbaar. Hoe dan, wil je waarschijnlijk gelijk weten. Duurtraining is het antwoord.

Koolhydraatreserve

Hoe langer het lichaam gebruik kan maken van het verbranden van vetten, hoe meer koolhydraatreserve blijft bestaan die je nodig hebt aan het einde van je training.

Het resultaat: je wordt fitter, die vervelende verzuring in je benen slaat niet of veel later toe dan normaal en je valt daadwerkelijk af.

Trainen en Hartslag

Je maximale hartslag is niet te beïnvloeden. Deze is genetisch bepaald en neemt bij iedereen af naarmate de leeftijd vordert. Wat wel beïnvloed kan worden door training is de rusthartslag. Door training neemt de rusthartslag af. Dit heeft een zeer gunstig effect op de bloeddruk en verlaagt de aanmaak van stressoren in je lichaam.

Je kunt andere dingen uitproberen door te trainen op basis van je hartslag. Vraag je sportinstructeur op je sportschool om verdere informatie.

Spieropbouw

Wie bijvoorbeeld regelmatig hardloopt krijgt pezigere spieren. Ook de conditie van spieren neemt toe.

Gekoppeld aan vetverbranding en overige effecten van training zul je merken dat je buik, billen, heupen en benen er mooier uit gaan zien door de door jou geleverde prestatie.

Geestelijk

Je moet over een zekere mate van mentale kracht beschikken om de strijd met jezelf aan te gaan, we hebben natuurlijk altijd wel smoezen klaarliggen om niet te gaan sporten,  en elke keer te gaan trainen.

Maar er is inmiddels gebleken dat sporten, in welke vorm dan ook, een positieve invloed heeft op jouw ‘state of mind’. Dit komt door het stofje endorfine dat vrijkomt tijdens het sporten en zorgt voor een 'lekkere euforische' stemming.

Het sporten leidt tevens je gedachten af van de zorgen en stress van alledag. Je loopt, traint en levert een prestatie, en dat geheel geeft je een goed gevoel.