Nieuws

Adverteerder gaat weer meer uitgeven

Bedrijven gaan wereldwijd meer adverteren. In totaal wordt dit jaar voor $454 miljard aan advertententies naar kranten, radio, tv en sociale media gestuurd, een stijging van 5,7% ten opzichte van 2013. Het is een signaal dat de crisis onder adverteerders voorbij is.

Volgens het gerenommeerde marketingbureau eMarketer zijn niet alleen het WK voetbal en de Olympische Winterspelen die de uitgaven tijdelijk vergroten. Vooral het groeiend online mobiel gebruik zorgt voor meer uitgaven, terwijl die in de traditionele media niet totaal verdwijnen.

De Verenigde Staten is dit jaar de absolute marktleider met $180 miljard aan uitgaven, volgens eMarketer. Omgeslagen is dat $565 per persoon, tegen $37 per Chinees. Maar vanwege de enorme omvang van de bevolking is China de tweede adverteerder ter wereld. Opvallend is dat niet in Europa, maar in Australië na de Verenigde Staten het meest aan advertentiebudget wordt besteed ($504 per persoon).

Digitale groei

eMarketer verwacht dat marketingbureaus digitaal dit jaar 16,7% meer aan advertenties besteden, samen $140,15 miljard. Daarmee gaat voor het eerst een kwart van elke adverteerderdollar naar digitale media. In 2018 zal bijna een derde, tot $200 miljard, van alle advertentiebudgetten naar digitale media gaan.

Wereldwijd stijgt het aantal advertenties op tablets en smartphones met bijna 85% tot $32,7 miljard, bijna een kwart van alle digitale reclame-uitgaven wereldwijd. Volgens eMarketer is er geen twijfel dat binnen enkele jaren de mobiele digitale apparaten dominant zijn als het om advertenties gaat.