Nieuws

Fors meer aanbiedingen supers bij WK voetbal

Het WK voetbal is voor supermarkten aanleiding flink te stunten met aanbiedingen. Na een terugval in januari en februari nam de hoeveelheid promoties in de laatste vijf tot zes weken fors toe, blijkt uit cijfers van vergelijkingssite Yenom.

Yenom noemt de groei opmerkelijk, want in de weken net voor de zomervakantie zonder feestdagen zijn er traditioneel minder aanbiedingen. Gemiddeld steeg het aantal aanbiedingen in de eerste zes maanden met 1,3 procent. In de laatste weken ligt het aantal aanbiedingen zelfs hoger dan in 2013, rond het EK in 2012, in 2011 en zelfs het WK-jaar 2010.

De uitschieters in de laatste weken zijn Albert Heijn, Aldi, C1000, Deen, Deka, Dirk, Jan Linders, Lidl, Nettorama en Poiesz, die allemaal meer aanbiedingen hebben dan de jaren ervoor. Voor sommige supers zoals Nettorama is de stijging te verklaren door een structurele verandering in het aantal promoties.

Voor de andere is de meest waarschijnlijke reden voor de stijging het WK-voetbal. „Door het WK gaan mensen later op vakantie en wordt er meer geconsumeerd. Supermarkten willen hier blijkbaar op inspringen met extra aanbiedingen”, zegt Pascal Arts van Yenom.

Veel aanbiedingen in het segment non-food zijn te vinden bij sjaals, hoeden, brillen, vlaggen en versieringen. Bij de dranken gaat het om bier en frisdranken, maar ook wijnen gaan vaker in de aanbieding. Bij de wedstrijden van het Nederlands elftal zijn vooral veel wijnen uit tegenspelende landen zoals Chili en Australië goedkoper.

Promotieacties zijn er verder met bittergarnituren, snacks, chips, borrelhapjes, suikergoed en Oranjegebak.