Nieuws

VROUW-zes-weken-fit-challenge week 4:

Er zijn twee soorten stress

Stress hoet niet altijd negatief te zijn, stress kan ook positief zijn.

Positieve stress

Deze vorm van stress is best lekker. Het zijn de zenuwen voor een belangrijke presentatie, je bruiloft, een eerste (groeps-)training, een deadline van een leuk project. Positieve stress is niet erg. Het houdt je scherp en zorgt ervoor dat je doorzet en dingen afmaakt.

Negatieve stress

Negatieve stress het type stress wat erg ongezond voor je is, maar vaak helaas ook onvermijdelijk. Bijvoorbeeld na een ontslag, het overlijden van een dierbare of als je relatie strand. Tijd heelt de wonden, dus vaak gaat het na een tijdje over.

Negatieve stress wordt pas echt schadelijk als het niet overgaat. ‘Chronische stress’ noemt men dit. Chronische stress kenmerkt zich doordat er fundamenteel iets niet goed zit binnen je leven en leefstijl. Verdriet wat niet verwerkt is. Een functie die je niet (meer) past. Een relatie die niet goed voor je is, maar ook ongezonde gewoontes die je minder weerbaar maken.

Week 4 van de VROUW zes-weken-fit-challenge vind je hier!

Vaak is die ene pittige gebeurtenis de spreekwoordelijke druppel of zorgt de opstapeling van problemen voor chronische stress. Chronische stress kan gepaard gaan met slecht slapen, hoofdpijn, hartkloppingen, misselijkheid, een gevoel van ‘een steen in je maag’, diarree en klachten die maar niet overgaan zoals een verkoudheid of sluimerende griep. Ook kenmerkend voor stress: verminderde eetlust, of juist extreem snoep en snaaigedrag. Maar pas op, vaak zijn de symptomen van chronische stress heel vaag. Veel mensen hebben van zichzelf niet door dat zij er last van hebben.

 

Stress ontladen

Sport en beweging is het medicijn om stress te dempen. De stap om te gaan sporten is misschien groot, maar het effect is direct te merken. Na één training voel jij je direct beter! Dit komt omdat beweging je hormoonspiegel neutraliseert; de aanmaak van stresshormoon neemt af en de productie van je gelukshormoon neemt toe! Daarom is het zo ontzettend zinvol om na een drukke dag te gaan sporten.

Sport en beweging gaan dus verder dan het werken aan een strak en fit lichaam. Welke activiteit je ook doet, het gaat erom dat je na afloop van de training het volgende gevoel hebt:

Je hoofd is leeg... je kunt weer nadenken en relativeren. Je voelt je happy, trots met meer zelfvertrouwen. Het doffe, vermoeide gevoel is weg, je hebt weer lucht.

 

Ga jij gebukt onder stress? Doe de test en je weet het!

 

Effectief

Welke workout is het meest effectief om stress te dempen?

Simpel: de workout die jij leuk vindt om te doen en wat past bij jou. De een reageert liever zijn stress af op een bokszak, of tijdens een rondje hardlopen, de ander vindt het prettiger om aan Yoga te doen.

“Jouw favoriete training is de meest effectieve workout!”

Onthoud ook:

Je hoeft jezelf niet keihard in het zweet te werken om effect te hebben.

 

 

 

VROUW-challenge week 1 vind je hier

VROUW-challenge week 2 vind je hier

 

                   VROUW-challenge week 3 vind je hier