Nieuws/Buitenland

Rel om 'volgboten' dodenschip Costa Concordia

In Italië is een rel losgebarsten over commerciële plannen om het verslepen van de Costa Concordia te laten volgen door excursieboten. Menigeen vindt dat een toeristisch plan van „slechte smaak”. De voorstanders daarentegen reppen over een „unieke beleving” van een technisch hoogstandje, aldus Italiaanse media.

Het cruiseschip verging op 13 januari 2012 vlak voor de kust van het Toscaanse eiland Isola del Giglio, met 32 doden als gevolg. Het is de bedoeling om het scheepswrak deze zomer naar Genua te slepen om het daar te ontmantelen. De Costa is al vlotgetrokken door er met lucht gevulde containers aan vast te maken.

Een datum voor de bergingsoperatie is nog niet vastgesteld. De timing hangt af van het weer. De bergers willen geen golven hoger dan 2 meter en geen windsnelheden hoger dan 28 kilometer per uur. Volgens de Genuese krant Il Secolo XIX zal de door sleepboten voortgetrokken Costa Concordia 5 dagen doen over zijn laatste reis van 370 kilometer van het Toscaanse eiland naar de hoofdstad van Ligurië. Aangekomen in Genua wordt de Costa ontmanteld in 'bacino 4' (havenbassin 4).

Er waren plannen om de Costa te laten vervoeren door Dockwise, een onderdeel van het Nederlandse bedrijf Boskalis, maar de eigenaar van het schip, de Genuese rederij Costa Crociere, koos uiteindelijk voor Italiaanse sleepboten.