Nieuws

Jengelend kroost doet moeder minder shoppen

Te veel op de kinderen moeten letten en jengelend kroost verstoren het winkelplezier van moeders zodanig dat zij het aantal shopuitjes terugbrengen.

Na de komst van kinderen neemt het gemiddeld aantal keren winkelen af van bijna 30 naar iets minder dan 17 keer per jaar, zo blijkt uit onderzoek van  DirectResearch in opdracht van Citymall Almere onder ruim vijfhonderd moeders met kinderen in de leeftijd van 1 tot en met 7 jaar. Voor twee op de drie moeders is de belangrijkste reden hiervoor het ’niet ongestoord kunnen winkelen’. Angst voor jengelend of misdragend kroost speelt ook een grote rol.

Bijna de helft van de moeders geeft aan dat hun kind zich of vroeg of laat gaat misdragen tijdens het shoppen. Eveneens de helft geeft aan zich weleens te schamen voor hun donderstenen. Eén op de drie voelt zichzelf weleens echt voor schut gezet door de capriolen van de ’kids’.

Kinderen van eenzelfde aantal moeders hebben dan ook ooit ’echt iets gênants’ gedaan in een winkel. Onder de terreur vallen onder meer hysterische driftbuiten, pashokjes binnenlopen waar vreemde mensen in staan, met dingen gooien, hardop commentaar geven op andere klanten, plassen en/of poepen in het gangpad en schoenen, strings en bh’s meenemen waardoor het alarm afgaat.

Hiertegenover staat wel dat meer dan de helft van de moeders vindt dat haar kind zich beter gedraagt dan andere kinderen.