Nieuws/Binnenland

Brandalarm door 'grillende' hond

Een hond met lekkere trek heeft afgelopen zondag voor een hoop narigheid gezorgd in Veenendaal. Bij zijn pogingen om een lekker hapje op het gasfornuis te bereiken, zette het dier per ongeluk een grill aan, met een hoop rook tot gevolg.

In de oven was onder meer een siliconen vorm opgeborgen, die is gaan smelten en roken, vertelt Ramon van Ham in het Algemeen Dagblad. Door de rook ging een brandmelder af, buren hoorden dit en die belden met 112. De brandweer verschafte zich vervolgens met een motorzaag toegang tot het huis en bevrijdde de honden.

Brandpreventie

Van Ham spreekt in het AD tegen dat hij het huis had verlaten, terwijl er nog eten op het gasfornuis stond te pruttelen: ,,Wat een onzin. Het klopt helemaal niet. Ik ben juist heel erg bezig met brandpreventie. Ik heb zelfs een cursus gevolgd."

De honden, twee beagles die Tjibbe en Baco heten, zijn volgens Van Ham 'nog niet helemaal fris en fruitig'. Ze zijn wat afwezig en hebben de eerste nacht na hun avontuur rochelend doorgebracht. ,,Ze waren wel onder de indruk, denk ik", aldus Van Ham.