Nieuws/Binnenland

Deelnemers voorzien problemen voor incidentele reizigers en toeristen

Uitslag Stelling: 'Te omslachtig en te duur'

Het reizen met de trein wordt er met het verdwijnen van het papieren treinkaartje niet makkelijker op, zo vindt 83% van de deelnemers aan de Stelling van de Dag. „Het wordt veel gecompliceerder voor incidentele reizigers, ’medereizigers’, toeristen en gebruikers van ’vrijedagenkaarten’. Maar de vervoerders varen er wel bij”, zo vat iemand samen.

Vanaf morgen kunnen mensen alleen nog maar met een ov-chipkaart reizen. Voor incidentele reizigers en toeristen komt er een weggooichipkaart met 1 euro toeslag, bovenop het volle tarief. De tegenstanders mopperen: niet alleen wordt het reizen ingewikkelder, de verplichte ov-chipkaart jaagt reizigers die slechts sporadisch reizen ook op kosten.

„Voor iemand die maar af en toe reist, moet je eerst je ’onpersoonlijke’ chipkaart opwaarderen tot 20 euro, en dan heb je nog geen meter gereden”, foetert een respondent. Een ander klaagt dat het veel onduidelijker wordt hoeveel een treinreis eigenlijk kost. „Dat zie je pas bij het uitchecken.” En dan al die verschillende vervoermaatschappijen, waardoor je steeds weer opnieuw moet uit- en inchecken… Kortom, de overgrote meerderheid zou liever vasthouden aan het systeem met papieren kaartjes.

Klantonvriendelijk

Twee op de drie deelnemers zeggen incidenteel met de trein te reizen, ruim een kwart regelmatig tot vaak. De helft van hen heeft een chipkaart, de andere helft niet. Opvallend veel incidentele reizigers geven aan de veranderingen zeer klantonvriendelijk te vinden en de trein te zullen gaan mijden. „Ik ga al niet vaak met de trein, maar dit gedoe is voor mij reden om er nooit meer in te stappen.”

Ruim 60 procent verwacht dat het de komende tijd een chaos zal worden op de stations omdat veel mensen het spoor bijster zullen zijn. Zij denken dat vooral ouderen en buitenlanders, die uiteraard geen ov-kaart hebben, grote problemen krijgen. „Op de stations is vaak geen personeel meer te vinden aan wie je wat kunt vragen. Over service gesproken!”

Iemand die regelmatig in Duitsland, Frankrijk en Italië treint, zegt: „In het buitenland kan ik meestal nog ’gewoon’ kaartjes kopen bij levende mensen. Die geven je dan nog advies ook… Waarom moeten we in Nederland iedereen wegbezuinigen?” De meesten verwachten weinig coulance van de NS voor mensen die vergeten in te checken.

Uitzwaaien

Stations waar al toegangspoortjes zijn, gaan die de komende twee jaar afsluiten. Dan kunnen mensen alleen nog in de hal en op de perrons komen door in en uit te checken. De meeste deelnemers vinden dat geen goede zaak. „Uitzwaaien of verwelkomen op het perron kan dan niet meer?”

Het argument van de NS dat de poortjes de sociale veiligheid vergroten, zien zij niet. „Ik zie liever weer eens een conducteur, dat zal reizen pas veiliger maken”, reageert een respondent.

Desalniettemin zijn er ook mensen die de voordelen inzien van het ov-chipsysteem, ook al is het een schamele 13%. „Het is makkelijker en je hebt minder oponthoud”, zegt de een. „Je kunt verschillende routes voor heen en terug nemen en je reis onderweg onderbreken”, voegt een ander toe. Weer een ander schrijft: „Je kunt op internet precies zien wat je te wachten staat en hoe de reis gaat. Kaart tegen de paal houden, lijkt me ook niet zo’n probleem.”

Het is gewoon even wennen en omschakelen, zo steken de voorstanders de tegenstanders een hart onder de riem. „Over een jaar weet niemand beter. We leven toch in de 21e eeuw? Weg met die papieren rompslomp.”