Nieuws

Volkswagen Passat is 100% nieuw

Voor de achtste maal lanceert Volkswagen een nieuwe generatie Passat. De nieuwste editie, die in eind november bij de dealer arriveert, is de meest innovatieve van allemaal.

Voor de ontwikkeling van de nieuwe Passat heeft Volkswagen zich niet ingehouden, maar de techneuten en designers begonnen dan ook vanaf een leeg vel papier. De technische basis wordt gelegd door de modulaire bodemarchitectuur, kortweg MQB genaamd. Net als de Golf, dat van dezelfde basisstructuur gebruik maakt, is de Passat lichter dan zijn voorganger. Het gaat om, afhankelijk van de uitvoering, maximaal 85 kg. De gewichtsreductie had groter kunnen zijn, ware het niet dat Volkswagen de Passat nieuwe technieken en voorzieningen meegeeft die extra gewicht aan het model toevoegen.

Zelfde voetafdruk

Kleiner dan voorheen is de Passat niet echt. De lengte neemt met 0,2 cm af, de hoogte met 1,4 cm. In de breedte groeit de Passat met 1,2 centimeter. Belangrijk verschil van de 4,77 meter lange Passat met de eerdere uitgaves is zijn wielbasis, want de assen staan voortaan 7,9 cm verder uit elkaar. Volkswagen claimt de grootste binnenruimte voor de productlijn ooit. De bagageruimte heeft er niet onder te lijden. De bak van de sedan meet 586 liter, 21 liter meer dan voorheen. De Variant komt standaard tot 650 liter, 1.780 liter is voorhanden wanneer je de achterbank omklapt.

Assistenten

De evolutie zit niet in het design, dat geheel volgens de Volkswagen-traditie een voorspelbare perfectionering van het oude is. Het zijn de elektronische veiligheidsitems en comfortverhogende zaken die het label innovatie aan de Passat toevoegen. De fabrikant geeft de auto achterlichten met led-techniek, led-koplampen, aan tegenliggers aanpassende lichtbundels vóór, digitaal dashboard en een head-updisplay, zaken die inmiddels gemeengoed worden in het hogere segment. Daar voegt Volkswagen echter zaken aan toe die de Passat als onderscheidend neerzetten. Trailer Assist helpt de bestuurder bij het manoeuvreren met een aanhangwagen (of caravan), Area View biedt de bestuurder een overzicht van alle obstakels rondom de auto, Side Assist met Rear Traffic Alert signaleert voertuigen in de dode hoek en voert desnoods een remingreep. Uniek is Emergency Assist, een systeem dat de auto in het uiterst geval stilzet wanneer het systeem denkt dat de bestuurder bij uitblijven van commando’s onwel is geworden. Park Assist omvat nu een functie dat de chauffeur begeleidt bij het voorwaarts inparkeren in plaats van alleen achteruitparkeren. Volkswagen geeft nog niet aan welke zaken standaard of optioneel zijn, en wat eventueel de meerprijzen zullen zijn. De prijslijst volgt volgende week, want dan wordt de nieuwkomer bestelbaar.

7% bijtelling

De prijslijst volgt nog voor de marktintroductie in november. Vast staat dat het programma zal bestaan uit louter viercilinder benzine- en dieselmotoren, waarbij meerdere uitrustingsniveaus beschikbaar zijn, zoals Comfortline en Highline. Voor 2015 kondigt Volkswagen alvast een Plug-in hybrid-versie aan. Door zijn lage CO2-uitstoot valt de versie voor zakelijke rijders in de categorie van 7% bijtelling. In dat jaar komt ook de Passat BlueMotion met 1.6-dieselmotor van 120 pk.

Benzinemotoren:

1.4 TSI - 125 pk

1.4 TSI - 150 pk

1.8 TSI - 180 pk

2.0 TSI - 220 pk

2.0 TSI - 280 pk

Dieselmotoren

2.0 TDI - 150 pk

2.0 TDI - 190 pk

2.0 TDI - 240 pk

Plug-in Hybrid (2015)

2.0 TSI - 211 pk