Nieuws

65-plussers shoppen massaal online

65-plussers zijn aan het kopen geslagen op internet. De groep liet zich in eerste instantie nauwelijks zien als internetconsument, maar er is sprake van een grijze golf. De webshops signaleren een opvallende inhaalslag.

„Niet elke 65-plusser wil online winkelen”, stelt Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org, de brancheorganisatie van de Nederlandse webwinkels. „Maar de demografie helpt ons. De toestroom is enorm groot.” Hij liet GfK onderzoek daar naar uitvoeren. Voor het eerst werd hun gedrag onder de loep gelegd.

Grijze groeimotor

De senioren zijn een van de motoren van de voortdurende groei van consumentenbestedingen op internet. „Reizen, cruises, vliegtickets. Noem maar op. Ze hebben relatief best wat te besteden en eenmaal gewend aan internet en de eerste bestellingen van een boek of cd, lijkt ook de oudere consument de weg te hebben gevonden.”

Vier jaar geleden kocht 33% van alle 50-plussers wel eens iets online. Nu is dat 39%. Van die groep is 15% ouder dan 65 jaar.

Internetbankieren

Volgens de branche-directeur hebben de banken een enorme bijdrage geleverd aan de online aanwezigheid van de 65-plussers. „Internetbankieren heeft ook bij senioren een vlucht genomen. Er zijn weinig ouderen die nog met traditionele acceptgiro’s werken.”

En ook kinderen en kleinkinderen waren een belangrijke schakel. „Die hebben de oudere generatie als het ware meegenomen in het hele online gebeuren. Er zijn zat kinderen die hun ouders een iPad cadeau hebben gedaan.”

Tablet of smartphone

Jongen: „Ook in mijn eigen omgeving merk ik het. Mijn schoonvader koopt wijn online. Mijn schoonmoeder koopt gewoon kleding online. En die zijn 83 jaar. Eigenlijk heeft die oude generatie de laptop overgeslagen. Die zijn van de pc op de zolderkamer direct overgegaan op een tablet of zelfs het mobieltje. En die ligt gewoon op de salontafel of de keukentafel en zijn gemakkelijk te bedienen.” 

Nog maar een paar jaar geleden was dat anders. In eerste instantie lieten 65-plussers de webwinkels links liggen. Het allerbelangrijkste is dat ouderen het product wilden voelen of zien, denkt Jongen. Ook verzendkosten, de verplichting vooraf te moeten betalen en de onzekerheid over betaalmethoden deed de 65-plusser huiveren.

Persoonlijk contact

„Er is daarnaast onzekerheid over de betrouwbaarheid van de winkels en een nadeel is dat het product niet direct mee te nemen is. Voor sommige mensen is het gebrek aan persoonlijk contact een reden om niet online te kopen. Je ziet dan ook dat ouderen kiezen voor de hun bekende winkels, zoals de bekende Nederlandse ketens.”