Nieuws

Eindelijk beurswinsten voor Oranjesponsoren

De Oranje-overwinningen en wereldwijde aandacht voor ons elftal beginnen de sponsoren van Oranje op de beurs eindelijk wat op te leveren.  De WK2014-index, een ludiek initiatief van DFT en de Tostrams Groep,  loopt in elk geval niet meer achter op de AEX-index.

Technisch analist Royce Tostrams is positief: 'Sinds 29 juni, in de beursdagen na Nederland-Mexico, is de WK2014-index hersteld  van -0,03% (stand 27 juni) naar +2,29% (stand 3 juli om 10.00u). De AEX steeg deze 3 beursdagen van +0,90% naar +2,26%. De WK2014-index weet de koersontwikkeling van de AEX dus weer bij te houden. De underperformance die exact op 12 juni begon - precies de dag dat het WK in Brazilië startte - is dus voorbij.'

Het dieptepunt lag op 23 juni, de wedstrijddag tegen Chili. Toen liep de WK2014-index 1,75% achter ten opzichte van de AEX.

 

De blauwe lijn geeft de underperformance van de WK2014-index aan. Sinds de wedstrijd Nederland - Chili lopen de sponsoren de achterstand rap in. 'Aan het begin van het WK in Brazilië was het nog opvallend dat de sponsoren op de beurs niet wisten te profiteren van de sportieve prestaties van Oranje', analyseert Tostrams.

'Maar de wereldwijde media-exposure lijkt zich eindelijk uit te betalen,' ziet de technisch analist. 'Een sterk spelend Nederlandse elftal wordt nu, vooralsnog beperkt, in beleggerswinst omgezet. Daarmee komt er naar gelang het WK vordert steeds duidelijker een relatie tussen de sportieve prestaties van Oranje op het veld en de beursprestaties van de sponsoren van het Oranje-elftal. In eerdere grote toernooien was er altijd  wel een duidelijke correlatie tussen het koersverloop van het mandje met sponsoren van Oranje en het Oranje-elftal.'

Iedereen stijgt

Alle sponsoren zijn deze maand op de beurs gestegen, terwijl 3 van de 6 sponsoren de AEX-index konden bijhouden. Heineken versloeg de AEX met bijna 2,1%, Ahold deed het ruim 1,19% beter dan de AEX-index, terwijl ING de AEX met 1,1% oversteeg. Grootste underperformers blijven al een aantal dagen Philips (underperformance ten opzichte van de AEX: -1,87%), TMG (-1,37%) en Unilever (-0,99%). 

 

Toelichting

De WK2014-index start met een fictief kapitaal van € 100.000, dat wordt belegd in aandelen van de sponsoren van het WK Voetbal in Brazilië. Wij willen   het luchtige karakter van de WK2014-index benadrukken, het betreft op geen enkele manier een aanbeveling of een beleggingsadvies.

De WK2014-index volgt, tijdens het Wereldkampioenschap Voetbal in Brazilië, hoe de sponsoren van het WK-elftal op de beurs presteren in relatie met de successen van Oranje. De WK2014 index bestaat uit zes  fondsen, te weten:

1. ING (officiële sponsor van Oranje)

2. AH (sponsor en WK-gadgets)

3. Unilever (afzet van bitterballen, pizza's en ijsjes)

4. Philips (hoopt elk toernooi meer televisies te verkopen)

5. Heineken (vanwege de bierconsumptie en Sambashirts

6. TMG  (vanwege de hoge mediaexposure tijdens het WK)

De bedoeling is om te zien in hoeverre het koersverloop van de sponsoren wordt beïnvloed door de sportieve prestaties van het Oranje op het veld.

Rond elke voetbaldag wordt  een analyse gemaakt, waarbij de verschillende prestaties (sportief en van de portefeuille) met elkaar vergeleken worden.

Ook wordt steeds  bekeken of de WK2014-index voorspellende waarde heeft voor wat betreft de prestaties van Oranje door voorafgaand aan een wedstrijd een prognose te doen. Vooralsnog is dit niet het geval.

Verder wordt  elke week bekeken of de WK2014-index meer of minder waard is geworden. Op DFT.nl zullen de prestaties van de index te volgen.

De WK2014-index is gestart op de eerste maandag van juni met een fictief kapitaal van €100.000, dat evenredig wordt belegd in de zes aandelen van de belanghebbende fondsen. Rond elke wedstrijd van het Nederlands elftal zullen de prestaties van Oranje vergeleken worden met de WK2014-index. In het verleden hebben we steeds zowel voorafgaand als  na afloop van elke wedstrijd gekeken naar het mandje.