Review: Just Dance 2014 (Xbox 360)

Als Just Dance één concurrent heeft als dansgame, dan is het Dance Central. Maar daar verschijnt voorlopig geen nieuw deel van, dus heeft Ubisoft momenteel vrijspel. De Franse gamesuitgever zit echter niet stil. Voor het eerst kun je met Just Dance 2014 online gamen tegen anderen.

Online plezier

Er verschijnt elk jaar een nieuwe Just Dance en het is dan ook lastig om naast nieuwe liedjes en dansroutines nog meer innovatie toe te voegen aan de serie. Het heeft eigenlijk best lang geduurd voordat de online mogelijkheden werden toegevoegd, want de vraag hierom was groot bij de fans. Maar dankzij 'World Dance Floor'-modus gaat de wereld dan eindelijk voor je open.

Je kunt met vrienden of andere spelers een online crew opzetten om zo de strijd met andere teams aan te gaan. Dankzij de camera zie je elkaars dansprestaties terwijl je druk aan het dansen bent. Het gevoel is niet hetzelfde als wanneer je samen in één kamer danst, maar het is een leuke manier om toch samen te gamen met vrienden die ver weg wonen of om op de wijze nieuwe mensen te leren kennen.

Er worden ranglijsten bij gehouden van de beste dansers en je hebt de mogelijkheid om jouw eigen playlist met nummers samen te stellen. Voor wie geen gêne heeft, is er de mogelijkheid om zelf videoclips van zijn danskunsten te delen via Facebook, Twitter en het Just Dance-netwerk.

Vergevend

Het fundament van Just Dance 2014 is gelijk gebleven. Spelers moeten op het scherm de pasjes van de dansers nadoen. Hoewel tijdens het spelen de camera jouw bewegingen in de gaten houdt en scores geeft voor de geleverde prestaties, is dat niet het belangrijkste doel van de game. Dat is namelijk dat zowel jong als oud samen plezier kan beleven. Daarom is de dansgame heel vergevend voor diegene die eigenlijk niet zo goed kan dansen. Plezier staat voorop en dat lukt mede dankzij de ruime selectie aan nummers.

Die zijn namelijk lekker gevarieerd. De meest recente nummers zitten erin, zoals ’Applause’ van Lady Gaga en ’Roar’ van Katy Perry, maar ook klassiekers van Abba, The Village People en Bob Marley passeren de revue. Duidelijk gericht op een brede doelgroep en gezellige feestjes. Wat daar extra aan bijdraagt zijn de kleurrijke achtergronden van de verschillende liedjes en de flamboyante kleding van de dansers op het scherm. Er komen later dit jaar ook extra liedjes uit die je kunt downloaden om zo de periode tot de volgende Just Dance te overbruggen.

Danshit

Just Dance 2014 zal er niet voor zorgen dat je volgend jaar mee kunt doen met de audities van So You Think You Can Dance, maar je kunt thuis of online wel veel plezier beleven aan de nieuwe dansgame van Ubisoft. Er zit zelfs een ’Sweat Mode’ in waarmee je calorieën kunt verbranden. Het spel is soms wat extreem qua kleur en dansoutfits, maar dat versterkt het gevoel dat deze game vooral leuk is om te spelen op feestjes en partijen en niet om alleen in je eentje stiekem te doen met de gordijnen dicht.