Review: Rayman Legends (Wii U)

Het aantal leuke games voor de Nintendo Wii U is nog wat magertjes. Daarom is het zo belangrijk dat Nintendo hulp krijgt van andere gamesuitgevers. Rayman Legends zou in eerste instantie exclusief verschijnen voor de console, maar dat liep anders. Hoewel de game nu op meerdere platformen is verschenen, is het nog steeds een aanwinst voor de Wii U.

Voor deze review heb ik Rayman Legends getest voor de Wii U. Deze versie was al klaar tot Ubisoft zich zorgen begon te maken over het succes van Nintendo’s nieuwste console. Vandaar dat Rayman Legends nu ook (veilig) in de winkel ligt voor de Xbox 360, PlayStation 3, Vita en pc. Maar de game is gemaakt met de Wii U in gedachte, dus ben ik benieuwd hoe de game gebruik maakt van de GamePad-controller tijdens het spelen.

Rennen, springen, vallen en weer doorgaan

Het eerste wat me opviel aan Rayman Legends, is dat de game ook in het Nederlands ingesproken is. Dat is iets wat Nintendo zelf maar sporadisch doet en dat is soms een gemis. Want door de moeite te nemen een titel te lokaliseren, spreek je meteen een grotere doelgroep aan. Kinderen krijgen nu prima het verhaal mee en als oudere gamer is het soms ook wel lekker om niet na te hoeven denken over wat er gezegd wordt.

Maar ondanks dat Rayman Legends qua taal misschien laagdrempelig is, is het spel dat niet. Er wordt namelijk wel wat van je verwacht qua gamer. Je speelt namelijk op een hoog tempo. Het is belangrijk dat je deze flow gaande houdt, want zodra je teveel gaat nadenken over welk pad je moet volgen en hoe je over een gat springt, gaat het er van alles mis. Ja, soms ga je dood. Dat is zelfs onvermijdelijk. Maar dan wordt je een stukje teruggezet en probeer je het gewoon opnieuw. het houdt de boel uitdagend.

Samen is leuker dan alleen

De levels van Rayman Legends speel je op twee verschillende manieren. Het merendeel speel je gewoon op de televisie. Dat is het gewone platformgedeelte van de game, waarbij je als Rayman speelt of één van zijn andere vrienden van A naar B probeert te komen. De tweede manier vindt plaats op de GamePad. Daar loopt het personage gewoon vooruit en moet je als Murfie alle obstakels uit de weg ruimen. Het is een leuke toevoeging aan de game en brengt wat meer variatie. Samen zorgt het ervoor dat je tegelijkertijd uitgedaagd wordt en plezier hebt.

Rayman zou Rayman niet zijn als je niet samen zou kunnen spelen. Er kunnen vijf spelers met de game aan de slag: één op de GamePad en de andere vier met de Wii-afstandsbediening. Het spelen wordt wel wat chaotisch met al die springende figuren, maar leuk is het wel. Het is wel fijn als alle spelers enige speelervaring hebben, want het gaat ten koste van je flow als er iemand steeds weer doodgaat. Maar dat mag de pret niet drukken.

Aanrader

Rayman Legends is de leukste 2D platformgame die er momenteel is. De vormgeving is kleurrijk en goed verzorgd, de melodieën zijn prettig om naar te luisteren en het speelt als een trein. Als je een Wii U hebt, mag je deze game niet missen. Maar eigenlijk geldt dat voor alle platformen waar Rayman Legends voor verschenen is.