Vechten met diepgang

Review: Divekick

Ooit was het zo simpel: twee vechtersbazen op het scherm, knoppen om mee te meppen en te schoppen en wie aan het einde van de match nog stond, was de winnaar. Maar het genre is zo complex en ingewikkeld geworden dat de lol er voor de gemiddelde gamer is afgegaan. Nu is er Divekick , een vechtspel voor ons simpele zielen.

Divekick werkt volgens hetzelfde principe als vrijwel elke andere vechtgame: iedere speler kiest een personage en vervolgens is het vechten geblazen totdat er eentje knock-out ligt. Er zijn echter een paar belangrijke verschillen. Ten eerste worden slechts twee knoppen gebruikt: één voor springen (dive ) en één voor schoppen (kick). Daarnaast resulteert elke rake trap direct in een knock-out. Het streven is om vijf rondes, die elk 20 seconden duren, te winnen.

Iedereen die motorisch in staat is om twee knoppen in te drukken, kan dus direct aan de slag. Er zijn wel een paar extra systemen ingebouwd, maar ook die zijn eenvoudig gehouden. Zo vul je tijdens het spelen een meter onder in beeld. Als deze vol genoeg is, kun je een speciale beweging uitvoeren door de twee knoppen tegelijk in te drukken. Zo kan één personage een vuurbal gooien, terwijl een ander kan teleporteren.

Zo is er dus toch wat diepgang. Dat geldt ook voor de vechters, die elk hun eigen kenmerken hebben. De simpelste zijn de broers Dive en Kick (hoe verzin je het?). De één springt hoger dan de ander, maar dan houdt het op. Je hebt echter ook karakters als Dr. Shoals. Bij haar is het mogelijk om met een tweede druk op de trapknop de hoek van de landing te veranderen. Of The Baz, die na een trap een bliksemstraal achterlaat. Het is niet zijn trap die een vechter knock-out slaat, maar zijn straal richt de schade aan.

Het is verrassend dat de makers een dergelijk simpel idee zodanig hebben weten uit te werken dat er echt moet worden nagedacht als je wilt winnen. Zomaar wat op de knoppen rammen resulteert eigenlijk altijd in verlies. Na een potje of vijf (en meer dan een paar minuten ben je per match niet kwijt) begin je het echt door te krijgen en als je eenmaal alle personages hebt uitgeprobeerd, zul je al snel een favoriet hebben.

Divekick is eigenlijk alleen leuk als het tegen andere mensen wordt gespeeld. Nu heb je de computertrucjes zo door en ros je je een weg door de verhaalmodi van alle spelers heen. Maar laat dat je niet afschrikken: dankzij de robuuste online modus zijn er altijd tegenstanders te vinden.

Divekick (€10) is beschikbaar voor PlayStation 3, PlayStation Vita en pc.