Kinderspel

Review: Disney Infinity (PlayStation3)

Disney heeft voor zijn nieuwste titel goed gekeken naar de trends binnen de gamesmarkt. Waar Skylanders enorm scoort met de vele poppetjes die je kunt verzamelen, spelen LittleBigPlanet en Minecraft met succes in op de creativiteit van gamers. Disney brengt deze twee elementen nu samen en combineert ze met zijn sterkste troef: de populaire personages uit zijn ruime aanbod van (animatie)films. Het resultaat: Disney Infinity.

Disney Infinity vertoont grote overeenkomsten met Skylanders. Beide games hebben een starterpakket met drie vrolijke figuurtjes, die geplaatst moeten worden op een platform met USB-aansluiting om tot leven te komen in de game. Daarnaast liggen er extra poppetjes in de winkel om zo de verzamelwoede van kinderen aan te spreken.

Tot zover de overeenkomsten. Er zijn namelijk genoeg verschillen te benoemen. Waar Skylanders zich afspeelt in één wereld, bevat Disney Infinity tal van werelden gebaseerd op de vele films. Deze spelwerelden zijn gekoppeld aan een plastic stuk die je neer moet zetten op het platform. Het stuk in het basispakket bevat drie werelden, playsets genoemd, van Monsters University, The Incredibles en Pirates of the Caribbean. Wil je nog meer variatie, dan zijn er extra pakketen te koop. Zo zijn Cars en Lone Ranger bij de lancering van Disney Infinity los verkrijgbaar, samen met twee poppetjes uit die films.

Dat het belangrijk is om twee figuurtjes uit één en dezelfde film te hebben, wordt duidelijk wanneer je met z’n tweeën op avontuur wilt gaan in Disney Infinity. Je kunt namelijk alleen een playset samen spelen als je twee van die bijpassende poppetjes hebt. Het probleem is echter dat het startpakket er van elke film maar één biedt. Prima als je in je eentje wilt spelen, maar niet als je twee kinderen hebt. Natuurlijk zijn er aanvullende sets te koop met drie personages uit de eerder genoemde films, maar dat brengt toch weer extra kosten met zich mee. Waar het niets uitmaakt met welke poppetje je speelt, is het tweede gedeelte van de game: de toybox. Hier kun je naar hartenlust kastelen bouwen, watervallen aanleggen en kleine spelletjes spelen, zoals paintballen en racen.

Disney Infinity heeft een hoop te bieden, maar het resultaat valt wat tegen. Zo wordt de speler continu aan het handje meegenomen. Je hoeft bijna niet zelf na te denken. Voor kinderen is dat misschien wel fijn, maar het neemt ook de uitdaging weg. Volwassenen zullen daardoor waarschijnlijk snel afhaken. Dat de game in het Nederlands is ingesproken, is slim met het oog op de jonge doelgroep. Er zijn wel veel extra kosten gekoppeld aan Disney Infinity. De prijzen van de poppetjes en playsets liggen wat hoger dan bij Skylanders. Daarvoor krijg je overigens wel hele leuke en mooi vormgegeven Disney-figuren om te verzamelen. Helaas ontbreken nog wel de bekende Disney-figuren, zoals Mickey Mouse, op dit feestje.

Disney Infinity ligt vanaf 22 augustus in de winkel voor de PlayStation 3, Xbox 360, Nintendo Wii U, Wii en 3DS.