Platte tijdreis

Review: Leisure Suit Larry: Reloaded

Het is 1990: een zevenjarig Rolfje zit bij een klasgenootje achter een computer met een monitor die maar liefst zestien kleuren kan tonen. De game: Leisure Suit Larry in the land of the lounge lizards . Mensen die deze klassieke, humoristische adventure game destijds hebben gespeeld, zullen nu meteen roepen dat het geen geschikte kost is voor iemand die de basisschool nog niet is ontgroeid.

In het spel kruipt de speler namelijk in de huid van de innemende loser Larry Laffer. Hij is naar het stadje Lost Wages afgereisd om ware liefde te vinden. En als dat niet lukt, dan in elk geval om zijn maagdelijkheid te verliezen. Dus nee, niet echt geschikt voor een jochie dat net de kleuterklas achter zich heeft gelaten.

Maar wat hadden we een lol met de onderbroekenhumor van Larry! Ook al wist ik niet precies wat er nou allemaal gaande was in het spel - Engels lezen en typen ging nog niet vlekkeloos - het was een van de eerste games in zijn soort. Simpelweg een grappig verhaal over een onhandige nerd op zoek naar liefde.

Fans kunnen de gloriedagen nu herleven met Leisure Suit Larry: Reloaded . Deze remake is grafisch helemaal opgeknapt, maar het onderliggende spel is grotendeels hetzelfde. Je verzamelt nog altijd voorwerpen en moet die op bepaalde manieren in de spelwereld gebruiken om puzzels op te lossen. Ontwikkelaar Replay Games heeft enkele nieuwe puzzels toegevoegd en wat bestaande hersenbrekers aangepast. Dus zelfs als je het origineel helemaal kapot hebt gespeeld, zul je de eerste keer met LSLR wel enkele uurtjes bezig zijn om het einde te halen.

Zo is er een compleet nieuwe dame toegevoegd die Larry moet zien te versieren. Net als in het echte leven moet je in deze game namelijk eerst een paar blauwtjes lopen voordat je ware liefde vindt. De makers hebben dus een nieuw 'slachtoffer' toegevoegd wier hart Larry met een uitgebreide puzzel moet veroveren. Jammer genoeg zit deze gloednieuwe breinbreker nogal onlogisch in elkaar.

Het grootste probleem met Reloaded is dat veel spelers van het origineel de humor ontgroeid zullen zijn. De scheten- en seksmoppen die destijds hilarisch waren, komen nogal plat en makkelijk over. LSLR spelen is als een oude schoolvriend tegenkomen van wie je je realiseert dat je compleet uit elkaar bent gegroeid.

Reloaded is alleen interessant als een soort nostalgische tijdreis. Het helpt dat de game geen fortuin kost: voor 15 dollar (ongeveer €12) is hij uit verschillende digitale gamewinkels te downloaden. Voor dat prijsje is het een aardige tijdsbesteding.