Review: Animal Crossing: New Leaf (Nintendo 3DS)

Animal Crossing weet al jaren fans te bekoren met zijn hoge Fabeltjeskrant-gehalte. Alles draait om een pittoresk dorpje, waar de speler een rijke variatie aan kleurrijke dieren heeft als buren. Inmiddels is het vierde deel verschenen voor de Nintendo 3DS. Hoewel er kleine veranderingen zijn ten opzichte van de vorige titels, voelt het weer heerlijk vertrouwd aan.

Animal Crossing wordt vaak omschreven als een kruising tussen de Sims en de Fabeltjeskrant en dat ligt niet ver van de waarheid af. Jij bestuurt eigenlijk de enige mens die in het dorp woont, want de rest van de bewoners zijn dieren. Welke dieren er straks in jouw dorp gaan wonen is niet te zeggen, dat verschilt namelijk per speler. Op enkele vaste karakters na. Wanneer de game opstart krijg je een uniek dorp met een selectie van dieren uit een grote collectie. Maar dat zijn niet de dieren waar je het de rest van de tijd mee moet doen, want net als in een echt dorp verhuizen bewoners en komen er nieuwe bewoners bij.

Het belangrijkste kenmerk van de Animal Crossing-games is dat de games zich altijd real time afspelen. De tijd loopt dus exact gelijk met de tijd in de echte wereld. Wanneer je ’s nachts een bezoekje brengt aan het dorp is een aantal bewoners al naar bed gegaan, maar er zal altijd iemand zijn die wel wakker is. De winkels zijn dan wel vaak dicht, maar in Animal Crossing: New Leaf kun je dat veranderen. Voor het eerst ben je namelijk zelf de burgemeester van je dorp en dat betekent dat jij de regels en dus ook de openingstijden kunt bepalen. Erg handig dus als je een nachtbraker bent of een vroege vogel.

Basis onveranderd

De basis van Animal Crossing: New Leaf is grotendeels hetzelfde gebleven. Bij Nook de wasbeer kun je nog steeds terecht voor alle verbouwingen van je huis. Om geld te verdienen, kun je vissen en insecten vangen, bloemen en fruit plekken en graven naar fossielen. En om vriendschappen op je bouwen, moet je regelmatig een praatje maken met alle bewoners. Nieuw is de winkelstraat waar alle boetiekjes, het café en het museum te vinden zijn en verder kun je als burgemeester het dorp vormgeven met onder andere bruggen, fonteinen en extra gebouwen.

Je kunt deze versie van Animal Crossing prima alleen spelen, maar dat hoeft niet. Je kunt via het station tot drie vrienden uitnodigen om op bezoek te komen. Je kunt gezellig rondhangen in het dorp of de boot nemen naar een tropisch eiland waar allerlei mini-games, zoals verstoppertje, te spelen zijn. Mocht je nieuwsgierig zijn naar andermans dorpen, dan moet je de ’Dream Suite’ bouwen. Zoals de naam doet vermoeden droom je dan over andere dorpen. Je kunt rondkijken of rotzooi trappen zonder dat het schade toebrengt aan het dorp of leuke patronen voor kleding en behang meenemen naar huis.

Ook leuk voor kinderen

Animal Crossing verdeelt gamers in twee kampen. De één is lyrisch over de game, de andere vind het te kinderachtig. Nou ben ik ermee eens dat de game perfect zou zijn voor kinderen. Animal Crossing: New Leaf is namelijk heel educatief. Je leert fundamentele dingen. Dat je bijvoorbeeld geld moet verdienen, om nieuwe spullen te kunnen kopen. Dat vriendschap belangrijk is. Hoe je moet vissen. Kortom je leert hoe je onderdeel moet uitmaken van de virtuele samenleving van Animal Crossing.

Maar na negen jaar is er nog steeds één ding wat de serie mist en dat is een vertaling in het Nederlands. Animal Crossing: New Leaf is niet ingesproken en alle teksten op het scherm zijn in het Engels. Om precies te weten wat er van je verwacht wordt, moet je toch enige kennis van deze taal hebben. Daardoor ligt de lat onnodig hoog. Als Nintendo nu wel de moeite had genomen om de teksten te vertalen naar het Nederlands, dan was de game nog toegankelijker geweest.

Aanrader voor de zomer

Animal Crossing: New Leaf is een geweldige game voor jong en oud. Kinderen hebben soms een helpende hand van een ouder nodig om verder te komen, maar er valt veel plezier te halen uit de game. Doordat deze Animal Crossing voor de 3DS ontwikkeld is, kun je het makkelijk meenemen onderweg. Ideaal voor op vakantie, want met deze game ben je onderweg of aan het zwembad heel wat uurtjes zoet.