Review: Ratchet & Clank: Nexus

Het is alweer elf jaar geleden sinds we kennis maakten met Ratchet en zijn sidekick Clank. De heren hebben al een berg games op hun naam staan en er wordt zelfs gewerkt aan een animatiefilm. De vraag is of de serie nog wel van deze tijd is en niet toe is aan een opfrisbuurt.

Ratchet en zijn trouwe robothulpje Clank krijgen de opdracht de gevaarlijke misdadiger Vendra Prog naar de ruimtegevangenis te brengen, maar daar steekt haar criminele tweelingbroer Netfin een stokje voor. Na de gedurfde ontsnapping uit een ruimtegevangenis raken de vrienden verdwaald in de ruimte, waar ze een snood plan aan het licht brengen dat een gevaar is voor het hele universum.

Weinig verassend

Voorop gesteld: Ratchet & Clank: Nexus ziet er goed uit en speelt prima. Het voelt allemaal heel vertrouwd en je weet precies wat je kunt verwachten. Je hebt de platformelementen, de levels waar je op onderzoek mag gaan, het verzamelen van alle boutjes en moertjes die je tegen komt en natuurlijk de vele vijanden die een kopje kleiner gemaakt moeten worden. Heel vertrouwd, maar tegelijkertijd saai. De spanning is gewoon weg. Waar is ’the element of surprise’?

Dat ontwikkelaar Insomniac Games de nieuwe game vooral richt op de schare trouwe fans, wordt al snel duidelijk na het opstarten van de game. In plaats van het één en ander te introduceren gaan ze er gewoon vanuit dat je de achtergrond al door en door kent. Wie Vendra Prog is en waarom ze zo gevaarlijk is, word je pas duidelijk als je eenmaal aan het spelen bent. Een introductie was welkom geweest.

Een nieuw onderdeel in Ratchet & Clank: Nexus zijn de momenten waar Ratchet of Clank zonder zwaartekracht zich moet verplaatsen in en buiten het ruimteschip. Met de magneetschoenen aan moet je van de ene naar het andere magneetveld springen, terwijl je te maken krijgt met obstakels en vijanden. Ik vind het een leuke toevoeging die het standaardpatroon een beetje doorbreekt. Het is alleen zo jammer dat dit onderdeel alleen in het begin en aan het einde van de game zit.

Geen blijvende indruk

Ratchet & Clank: Nexus is een degelijke game, ziet er prima uit en de humor is wederom vermakelijk, maar een blijvende indruk laat het niet achter. Verder is het toch wat beperkt om je vooral op de fans te richten. Met de lage prijs van zowel de PlayStation 3 en de game, kun je ook nieuwe gamers verwachten. Insomniac zal er toch wat harder aan moeten gaan trekken om de serie straks succesvol te kunnen voortzetten op de PlayStation 4.