Meer dan kinderspel

Review: Skylanders: Swap Force

Skylanders: Swap Force is duidelijk gericht op kinderen. Een kleurrijke game waarin plastic poppetjes via een speciaal accessoire, gekoppeld aan je spelcomputer, op het scherm tot leven komen. Winkels liggen vol met de Skylanders-figuurtjes in allerlei soorten en maten en ze worden dan ook gretig verzameld. Er zijn al meer dan 100 miljoen stuks verkocht.

Al is het overduidelijk gericht op kinderen, ook ik ging gisteren weer met drie nieuwe poppetjes naar huis. Niet om mijn neefjes cadeau te geven, maar voor mijn eigen collectie.

Zo kon ik Zoo Lou niet weerstaan. Deze konijnachtige Skylander kan op een everzwijn rondrijden en wolfjes oproepen om te helpen tijdens gevechten. Verder ben ik twee figuurtjes rijker die gloeien als je ze op het accessoire zet. Mijn verzameling gaat richting twintig stuks.

Het zit 'm in de combinatie van een simpel maar goed verhaal, genoeg uitdaging, slappe humor en toch ook die poppetjes. Die ingrediënten zorgen ervoor dat de game voor alle leeftijden leuk is, wat nou net ontbrak aan concurrent Disney Infinity . Die heeft wel hele leuke Disney-figuren, maar mist uitdaging, waardoor het spel te simpel is voor volwassenen.

Inmiddels komt elk jaar een nieuwe Skylanders-game uit, dus moeten de makers steeds met iets nieuws op de proppen komen. Na de reuzen uit Giants van vorig jaar zijn het nu magnetische poppetjes waarvan je de boven- en onderkant met elkaar kunt verwisselen. Er zijn 16 van deze figuren die in totaal 256 combinaties opleveren. Daarnaast kun je alle 'oude' Skylanders uit de vorige games ook gewoon gebruiken.

Het principe van Swap Force is hetzelfde als in de voorgaande games. In elk level moet je een pad afleggen dat is bezaaid met vijanden en puzzels. Daarnaast zijn er verborgen stukken waartoe je alleen toegang krijgt met het poppetje van het juiste element. Denk aan vuur of water. Soms wordt gevraagd om twee verschillende elementen en dan moet je de poppetjes dus mixen.

Skylanders: Swap Force is een gevarieerde game die goed voortborduurt op de vorige games. Het tempo van het spel is vlot en doordat je steeds met de poppetjes in de weer bent, gaat de tijd ongemerkt voorbij. Ongetwijfeld levert de goedheiligman binnenkort weer heel wat Skylander-figuurtjes af.