Echte breinbrekers

Review: Professor Layton en de Erfenis van de Azran (3DS)

Professor Layton is een opvallende verschijning in de gamesindustrie met zijn hoge hoed, goede manieren en vriendelijke stem. Waar menigeen momenteel speelt met een soldaat, assassijn of superheld, wacht een groep trouwe fans, waaronder ik, op de nieuwste avonturen van de archeoloog en de vele puzzels die in zijn games te vinden zijn.

Het is dan ook erg jammer dat ontwikkelaar Level-5 heeft aangekondigd dat de zesde game, Professor Layton en de Erfenis van de Azran, het laatste spel zal zijn waar Layton de hoofdrol in speelt. Ik hoop dat het niet het einde betekent voor deze puzzelgames en dat misschien zijn leerling Luke in de schijnwerpers komt te staan. Officieel is er nog niets aangekondigd, dus het blijft even afwachten.

De Erfenis van de Azran draait om de mysterieuze Aurora die duizenden jaren ingevroren heeft gezeten totdat Layton haar uit het ijs weet te bevrijden door het oplossen van, hoe kan het ook anders, een puzzel. In totaal zijn er 150 puzzels te vinden in de hoofdgame en het komende jaar komen daar dagelijks nieuwe bij. In totaal zijn er straks meer dan 500 uitdagingen om je hersens te laten kraken.

Hoewel de game volledig in het Nederlands is, wil dat niet zeggen dat het geschikt is voor kinderen. De puzzels zijn namelijk erg pittig. Ik heb door de jaren heen gemerkt dat de puzzels in de Layton-games steeds moeilijker worden. Van begin af aan stellen de breinbrekers en de strikvragen je op de proef. Dat is ook de reden waarom De Erfenis van de Azran vertaald is. De Engelse taal zou nog een extra hindernis zijn om tot een goede oplossing te komen. Sommige puzzels los je zo op, maar andere blijven je flink bezighouden. Gelukkig zijn er hints om je verder te helpen. Deze speel je vrij met hintmuntjes, die verstopt zitten in de game.

Zonder al te veel te verklappen van het verhaal, wil ik toch even een puzzel delen. Het gaat over een kado dat ingevroren zit in een blok ijs van 2 kilo. De uitleg stelt dat je vijf kopjes met 150 ml warm water nodig hebt om 30 gram ijs te laten ontdooien. Hoeveel kopjes water heb je nodig om alles te laten ontdooien? Ik sloeg uitgebreid aan het rekenen, maar dat werden toch wel heel veel kopjes. Totdat ik me opeens bedacht dat zoveel kopjes water het kado zou verpesten en er bovendien een open haard in de kamer stond. Het juiste antwoord laat zich dan al raden...

Nu de dagen korter worden en het weer buiten te wensen overlaat, is het heerlijk om de Nintendo 3DS erbij te pakken en Professor Layton en de Erfenis van de Azran te spelen. De aanstekelijke melodieën, het mysterieuze verhaal en de vele puzzels zullen je lang zoet houden dit najaar.